Toyota 1.6 Valvematic – atmosféra žije!

V aktuální nabídce automobilek na evropském trhu nám staromilcům zoufale chybí klasické atmosférické motory. Ty vznětové používají turbodmychadlo už dávno a nikdo proti tomu nebojuje. U zážehových jde stále o relativní novinku, před kterou leckdo varuje. Je faktem, že málokdo uvyklý na zátah turba rád přesedne do vozu poháněného jednotkou ze staré školy. Pokud ale chcete nový vůz na mnoho let, jeví se volba atmosféry logickou. Kromě Mazdy ale pořídíte málokde. Jednou z rozumných možností je Toyota 1,6 Valvematic, která pohání sedan Corolla.

I s tímhle motorem to ale vypadalo všelijak. Japonci tvrdili, že s příchodem nové generace jejich modelu nižší střední třídy zmizí v propadlišti dějin. V hatchbacku ani kombi se vážně nenabízí. Sedan však s touto jednotkou stále pořídíte. Je to dobrá volba?

Toyota 1,6 Valvematic, foto: Toyota

Toyota 1,6 Valvematic, foto: Toyota

Pokud chcete spolehlivý motor na mnoho stovek tisíc kilometrů a nejste zhýčkaní mohutným kroutícím momentem přeplňovaných dvanáctistovek (nebo ještě větších jednotek), mohla by být. O spolehlivosti vůbec nemá smysl polemizovat. Jedná se o Toyotu, navíc léty prověřenou. Bojíte se přímého vstřikování paliva nebo filtrů pevných částic? Nic podobného tady nečekejte.

Stejně tak ale nečekejte nějaké sprinterské závody. Emisním normám je třeba vyjít vstříc, a tak solidní základ poněkud kazí volba převodových stupňů. Bavíme se ale o šestnáctistovce. To byla vždy volba spíše klidnějších řidičů. A těm musí zátah stačit. Necelá stovka kilowattů na papíře vypadá monstrózně. Pocitově jde o podobně silný pohon, jakým byla stará známá šestnáctistovka v první a druhé generace Octavie. Objem ničím nenahradíš.

Aby nedošlo k mýlce, převodovka není žádné zlo. Delší dráhy řazení bohatě kompenzuje svou přesností. Dlouhé kvalty pak potěší na dálnici. To platí, ať už jde o akustický komfort nebo spotřebu. Při 130 km/h točí lehce přes 3000 otáček za minutu a spotřeba se drží pod sedmi litry. Kombinovaně lze jezdit za podobnou hodnotu. Vyloženou radost pak udělá na dlouhých výletech po okreskách v rodinném tempu. V létě není problém atakovat pětilitrovou hranici. Je ale pravda, že mráz a krátké trasy spotřebu zvyšují.

To samé platí o využívání potenciálu motoru na sto procent. Jestli vás baví zařadit za dva a proplétat se serpentinami směrem vzhůru za citlivé práce s plynem, motor Toyota 1,6 Valvematic vás potěší. Zabírá (až!) od nějakých 25 km/h a nechá se vytočit ke stovce. Spojku ani řadicí páku nepotřebujete. To je nakonec i důvod, proč se Toyota holedbá zrychlením z klidu na 100 km/h za přibližně 10 sekund. Pocitově je totiž určitě pomalejší. Jen tím nezařazením trojky nějaký čas získáte.

Mohlo by se vám líbit...

Počet komentářů: 2

  1. Kolemjdoucí napsal:

    Honda Civic kombi 1,8 vtec 103kw najeto 121 tisíc průměrná spotřeba za celou tu dobu 6,2l. Závada na motoru žádná.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close