Přívěsný vozík Sport Jacht – dříč z doby železné
Přívěsný vozík před nějakými třiceti, čtyřiceti lety patřil spolu se střešní zahrádkou k základnímu automobilovému příslušenství každého chataře či chalupáře. Auta byla tehdy menší a jejich zavazadlové prostory jakbysmet. To máte prkna, fošny, cement, písek, štěrk, vápno, dlaždičky, kachličky, tašky, izolace, stolky, křesla, sedačka,… to všechno nejen k víkendovému bydlení dotáhl přívěs Sport Jacht. A mnohdy tahá dodnes.Takto nazvanou firmu ještě dnes Google vyplivne na dvou adresách v Praze. Její webové stránky sice vypadají, že je od vzniku internetu nikdo neaktualizoval, ale možná se tyhle dříči z doby železné stále dají koupit z první ruky. I kdyby to ale nešlo, nové náhradní díly na e-shopech najdete snad úplně všechny. Tenhle přívěs vznikal v době, kdy se věci ještě opravovaly a je to na jeho konstrukci vidět. Neexistuje na něm součástka, kterou by průměrně zdatný kutil nedokázal opravit. Sám a bez jakéhokoli nestandardního nářadí.
Konstrukčně jde o snad nejjednodušší možné řešení. Tento Sport Jacht PS400A z roku 1989 stojí na jedné nebrzděné nápravě odpružené pryžovými prvky. Reálně však drncání omezují především pneumatiky na titěrných osmipalcových ráfcích. Hmotnost samotného přívěsu se podle použitého materiálu na dno a bočnice pohybuje kolem metráku. To značně usnadňuje manipulaci. Neumíte s přívěsem couvat? Nevadí, tenhle snadno odpojíte a sami odtáhnete, kam je třeba. Celková hmotnost činí 400 kg a maximální povolená rychlost je 80 km/h. Na silnicích první třídy tak dnes majitelé těchto sportjachtů zdržují i kamiony. A to není nic příjemného. Užitné vlastnosti jsou omezeny hlavně ložnou plochou 1200×1200 mm a 300 mm vysokými bočnicemi. Na zahrádkaření a menší stavby stačí, dnešní základní hliníkové vozíky nabídnou víc. Vydrží ale 30 let?
Tohle o něco větší stavební kolečko bylo vždycky rozumným základem. V revolučním roce stálo u plzeňského Kovodružstva 4 990,- Kčs. Za podobnou částku jej v soukromé inzerci seženete i dnes. Existovaly ale i větší, třeba dvounápravové varianty s větší nosností nebo speciálními nástavbami. Klasika je ale tohle.
A slouží už hezkých pár desítek let. Pravdou ale je, že aby tenhle přívěs odpovídal aktuálním zákonným normám, musel jeho majitel během let trochu doladit jeho původní výbavu. Mlhovku, a dokonce ani vyražený VIN kód na konci osmdesátých let mít nemusel. Ať už bez nich nebo nyní s nimi tenhle přívěs stále pobere nářadí, stavební materiál nebo skoro půl kubíku palivového dřeva.
Vlastním z této doby přívěsný vozík Sport Jacht dvounápravový brzděný, který renovují. Nemá někdo dokumentaci k ovládání hlavního brzdového válečků na oji ? Velice by mi pomohla.
Mám přesně ten vozík, co je na obrázku. Nemohu sehnat nové blatníky. Nevíte kde je koupit?
Blatníky na tenhle model ve druhovýrobě jsem snad ještě neviděl. Snad leda zkusit nějakého šikovného zámečníka. Například: https://www.jendadily.cz/vozik-sport-jacht2/
Vozík nemá pryžové dorazy, jak tvrdí autor článku, ale motocyklové teleskopické pružiny, které na rozdíl těch “moderních” s pryžovým odpružením, pyšnícími se rychlostí 130 km/h, při které prázdný vozík skáče půl metru do obou stran. Sport Jacht má sice v TP osmdesátku, ale při vyšších rychlostech sedí jako přišitý. I při těch 130.
Konkrétně tento vozík má opravdu odpružení pryžovými bloky nalisovanými v jeklu. Starší typy sportjachtů měly na každé straně dva páry moto tlumičů, ale to není tento případ…