Přívěsný vozík Sport Jacht – dříč z doby železné

https://youtu.be/USDzbVfNsJc

Přívěsný vozík před nějakými třiceti, čtyřiceti lety patřil spolu se střešní zahrádkou k základnímu automobilovému příslušenství každého chataře či chalupáře. Auta byla tehdy menší a jejich zavazadlové prostory jakbysmet. To máte prkna, fošny, cement, písek, štěrk, vápno, dlaždičky, kachličky, tašky, izolace, stolky, křesla, sedačka,… to všechno nejen k víkendovému bydlení dotáhl přívěs Sport Jacht. A mnohdy tahá dodnes.Takto nazvanou firmu ještě dnes Google vyplivne na dvou adresách v Praze. Její webové stránky sice vypadají, že je od vzniku internetu nikdo neaktualizoval, ale možná se tyhle dříči z doby železné stále dají koupit z první ruky. I kdyby to ale nešlo, nové náhradní díly na e-shopech najdete snad úplně všechny. Tenhle přívěs vznikal v době, kdy se věci ještě opravovaly a je to na jeho konstrukci vidět. Neexistuje na něm součástka, kterou by průměrně zdatný kutil nedokázal opravit. Sám a bez jakéhokoli nestandardního nářadí.

Made in Czechoslovakia je tady skoro všechno

Made in Czechoslovakia je tady skoro všechno

Konstrukčně jde o snad nejjednodušší možné řešení. Tento Sport Jacht PS400A z roku 1989 stojí na jedné nebrzděné nápravě odpružené pryžovými prvky. Reálně však drncání omezují především pneumatiky na titěrných osmipalcových ráfcích. Hmotnost samotného přívěsu se podle použitého materiálu na dno a bočnice pohybuje kolem metráku. To značně usnadňuje manipulaci. Neumíte s přívěsem couvat? Nevadí, tenhle snadno odpojíte a sami odtáhnete, kam je třeba. Celková hmotnost činí 400 kg a maximální povolená rychlost je 80 km/h. Na silnicích první třídy tak dnes majitelé těchto sportjachtů zdržují i kamiony. A to není nic příjemného. Užitné vlastnosti jsou omezeny hlavně ložnou plochou 1200×1200 mm a 300 mm vysokými bočnicemi. Na zahrádkaření a menší stavby stačí, dnešní základní hliníkové vozíky nabídnou víc. Vydrží ale 30 let?

Tohle o něco větší stavební kolečko bylo vždycky rozumným základem. V revolučním roce stálo u plzeňského Kovodružstva 4 990,- Kčs. Za podobnou částku jej v soukromé inzerci seženete i dnes. Existovaly ale i větší, třeba dvounápravové varianty s větší nosností nebo speciálními nástavbami. Klasika je ale tohle.

A slouží už hezkých pár desítek let. Pravdou ale je, že aby tenhle přívěs odpovídal aktuálním zákonným normám, musel jeho majitel během let trochu doladit jeho původní výbavu. Mlhovku, a dokonce ani vyražený VIN kód na konci osmdesátých let mít nemusel. Ať už bez nich nebo nyní s nimi tenhle přívěs stále pobere nářadí, stavební materiál nebo skoro půl kubíku palivového dřeva.

Počet komentářů: 5

  1. Bohumil Hodr napsal:

    Vlastním z této doby přívěsný vozík Sport Jacht dvounápravový brzděný, který renovují. Nemá někdo dokumentaci k ovládání hlavního brzdového válečků na oji ? Velice by mi pomohla.

  2. Karel Kůrka napsal:

    Mám přesně ten vozík, co je na obrázku. Nemohu sehnat nové blatníky. Nevíte kde je koupit?

  3. Zdeněk S. napsal:

    Vozík nemá pryžové dorazy, jak tvrdí autor článku, ale motocyklové teleskopické pružiny, které na rozdíl těch “moderních” s pryžovým odpružením, pyšnícími se rychlostí 130 km/h, při které prázdný vozík skáče půl metru do obou stran. Sport Jacht má sice v TP osmdesátku, ale při vyšších rychlostech sedí jako přišitý. I při těch 130.

    • Ondřej napsal:

      Konkrétně tento vozík má opravdu odpružení pryžovými bloky nalisovanými v jeklu. Starší typy sportjachtů měly na každé straně dva páry moto tlumičů, ale to není tento případ…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close