Škoda Superb slaví devadesátiny

Ne, nezbláznili jsme se. Vůz pojmenovaný Škoda Superb je s námi skutečně již 90 let. Před devíti desetiletími samozřejmě nezačal jezdit klasický tříprostorový sedan střední třídy s koncepcí vše vpředu. Tehdy šlo o úplně jiné auto, k jehož jménu se Škoda v roce 2001 při představení své tehdy nové vlajkové lodi vrátila. Čtvrtou generaci tohoto novodobého modelu přitom mladoboleslavská automobilka odhalila vlastně nedávno.

Když se v roce 1934 začal vyrábět první Superb, měla automobilka Škoda za sebou již několik modelů z nejvyšších segmentů. Superb byl však v mnoha ohledech inovativní. Například palubní elektroinstalace pracovala s tehdy novým 12V systémem, který se v automobilech používá dodnes.

Tehdejší konstrukce podvozku už dnešních dnů (naštěstí) nedožila. I ona byla ale ve své době v prvním Superbu řešena velmi inovativně. Tradiční žebřinový rám byl nahrazen pokrokovým páteřovým rámem se středovou rourou, která se vpředu dělila na dva nosníky. Tato konstrukce umožnila nejen umístění hnacího hřídele do nosné roury rámu, ale vytvořila také větší prostor pro nezávislé zavěšení kol, které zajišťovalo vynikající jízdní komfort. Superb byl rovněž prvním modelem značky, který byl vybaven jednookruhovými hydraulickými brzdami se stejným účinkem na všechna čtyři kola.

Škoda 640 Superb z let 1934-1936 v provedení sanita, zdroj foto: Škoda auto

Škoda 640 Superb z let 1934-1936 v provedení sanita, zdroj foto: Škoda auto

V roce 1938 se začaly do vozů Superb montovat motory s tehdy čerstvě vyvinutým ventilovým rozvodem OHV.  Superb se dodával s motory SV nebo OHV s výkony od 40,5 do 70,7 kW o zdvihovém objemu od 2 492 do 3 991 cm3. Většina motorů byla šestiválcová, výjimkou byl Superb 4000, který měl pod kapotou vidlicový osmiválcový motor. Díky němu měl Superb 4000 z celé řady největší výkon a největší zdvihový objem. Jeden z mála dochovaných vozů Superb 4000 nyní patří k nejcennějším exponátům Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Za zmínku pak stojí i to, že v letech 1934 až 1949 bylo vyrobeno přibližně 900 civilních a 1 600 vojenských vozů všech variant modelu Superb. Superb totiž nebyl jen luxusním osobním vozem, ale sloužil například i jako sanita. Jednu z dvou set vyrobených kusů můžete dokonce vidět i na titulním obrázku u tohoto článku. Tehdy šlo o velký prodejní úspěch, v porovnání s dnešním Superbem kapka v moři.

zdroj: Škoda auto (tisková zpráva)

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close