Škoda Trekka: SUV z doby, kdy ještě nebyly cool

Škodovka vyráběla SUV v době, kdy ještě nebyly cool. A takhle to auto vypadalo. Nebo vlastně ne, takhle to vůbec nebylo…

První moderní v Čechách sériově vyráběné auto určené alespoň okrajově do terénu je Škoda Yeti a nyní i její mladší bráškové – Kodiaq, Karoq, Kamiq a snad trochu i elektrický Enyaq. Obrazné první metry mimo zpevněné komunikace ale Škoda začala polykat před více než padesáti lety na Novém Zélandu.

Škoda Trekka, účastník setinové rallye Sachsen-Classic

Škoda Trekka, účastník setinové rallye Sachsen-Classic

Tehdy spatřilo světlo světa auto, které vidíte na videu. Připomíná vám Land Rover? Tak to ne, tohle je škodovka. Škoda Trekka. Vznikla jako výsledek spolupráce mladoboleslavské automobilky a importéra ze země ptáka kivi. Pokud vám Nový Zéland přijde jako hodně exotická destinace pro tehdejší okřídlený šíp, pak vězte, že se sem vozidla Laurin&Klement dovážela už před více než sto lety. V případě Trekky se jednalo o zřejmě první automobil navržený i vyráběný v tomto tichomořském státě, byť se na jeho vývoji podílel kromě novozélandského designéra George Taylora i český vedoucí vývoje karoserií Škoda Josef Velebný.

Novozélandští farmáři, řemeslníci a třeba i obchodní zástupci potřebovali v šedesátých letech automobil, který byl schopný i pohybu v terénu. Že by se takovým mohla stát výrazně přepracovaná prapůvodní Škoda Octavia s poháněnou zadní nápravou se nám nyní může zdát jako bláznovství. Přesto se za šest let výroby prodaly téměř tři tisícovky těchto vozů.

Škoda Trekka, zdroj: Škoda auto

Škoda Trekka, zdroj: Škoda auto

Oproti naší známé Octavii byl upraven především rozvor náprav, který se z 2389 mm smrskl na 2165 mm. Škoda Trekka disponovala světlou výškou velmi solidních 190 mm, kterou nahnala i díky velkým patnáctipalcovým kolům a vysokým pneumatikám.

O pohon se staral vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 kubických centimetrů, který dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ten ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval rozpohybovat hranatý automobil až do rychlosti 110 km/h a za svou práci požadoval v průměru 11 litrů paliva každých 100 kilometrů.

V nabídce bylo hned několik variant: třídveřové pick-upy pro dva až osm pasažérů, provedení s plátěnou střechou nebo s pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážová varianta.

Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda, byly na dnešní dobu opravdu malinké. Na délku měřily 3590 mm, široké byly 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Pohotovostní hmotnost zespoda atakovala 1 tunu a užitečná hmotnost činila až další půltunu.

Škoda Trekka se vyvážela do Austrálie, na Fidži a Samou i do Vietnamu. Zkušenosti s Trekkou využila mladoboleslavská automobilka také v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).

zdroj: Škoda auto

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close