Škoda se na výstave Techno Classica neztratila

Na 30. ročníku výstavy historických vozidel a youngtimerů Techno Classica v německém Essenu představila Škoda ve dnech 21. až 25. března řadu unikátních vozů, které formovaly její 123letou historii. Vedle modelů se zvýšenou průchodností terénem šlo o zástupce třídy luxusních vozů, výrazné milníky na poli motorsportu i ve výrobě otevřených modelů. Dominantou expozice automobilky Škoda byly vozy, které lze zařadit jako historické předchůdce dnes velmi oblíbené kategorie SUV.

Škoda má v této oblasti velké zkušenosti, zejména ve stavbě vozidel se zvýšenou průchodností terénem a konstrukční robustností. To je případ všestranného vozu TREKKA, který vznikal v letech 1966 až 1972 na Novém Zélandu na základech vozu Škoda OCTAVIA a s rozsáhlým využitím techniky, včetně motoru, převodovky či náprav. TREKKA se dodávala s některou z prakticky řešených dvou- až osmimístných karoserií. Díky malým převisům a solidní světlé výšce si dobře vedla i v terénu, ačkoli disponovala jen pohonem zadních kol.

Škoda Trekka, foto: Škoda auto

Škoda Trekka, foto: Škoda auto

Na bázi úspěšného modelu Škoda 1101 TUDOR vznikl v roce 1947 otevřený vojenský vůz s účelně střiženou karoserií, vybavenou mimo jiné i sklopným čelním sklem a plátěnou stahovací střechou. Verze Škoda 1101 VO (a později P) sloužily armádě a bezpečnostních složkách.

V roce 1952 pak debutoval typ Škoda 973 ,Babeta‘. Jen 3,5 metru dlouhý terénní vůz se vyznačoval přiřaditelným pohonem předních kol a extrémně dobrou průchodností terénem. Zvládal 58procentní stoupání, překonával překážky vysoké 25 centimetrů a nezastavily ho ani 60 cm hluboké brody, do pluboké brody. Do paměti veřejnosti se zapsal účinkováním v hudebním filmu Kdyby tisíc klarinetů.

Zábavu v terénu evokovala na výstavě v Essenu také Škoda BUGGY typ 736, která na počátku 70. let vystihla módní trend lehkých « plážových » vozidel. Na podvozku modelu Škody 100/110 se čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru a výkonu 53 k vzniklo v letech 1972 až 1975 pět návrhů nevšední buggy – jeden ve vývojovém oddělení automobilky, čtyři další v jejím odborném učilišti.

Vstup do segmentu SUV zahájila Škoda auto v březnu 2005, když na ženevském autosalonu představila atraktivní studii YETI, v září téhož roku pak na autosalonu ve Frankfurtu následovalo otevřené provedení ŠKODA YETI CABRIO – zářivě oranžová studie s odnímatelnou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací plátěnou střechou nad druhou řadou sedadel.

Vedle předchůdců segmentu SUV si Škoda auto na výstavě Techno Classica připomněla i 60. výročí od zahájení sériové výroby nadčasově elegantního 2+2místného roadsteru Škoda 450, který začal sjíždět z výrobní linky v závodě v Kvasinách v červnu 1958.

V Essenu ale nechyběli ani zástupci úspěchů značky Škoda na poli motorsportu. Konkrétně jde o sedan Škoda 120S Rallye z roku 1971. Původní objem čtyřválce 1173 cm3 automobilka později zvětšila na 1286 cm3 , aby co nejlépe využila zařazení ve třídě do 1,3 litru. Tím už 120koňový speciál 120S Rallye připravil půdu pro sportovní kupé 130 RS.

Okruhové speciály zastoupila Škoda FAVORIT 136 L/H – vůz z roku 1992 se sníženým podvozkem a motorem 1,5 litru o výkonu 135 koní tehdy startoval v okruhovém poháru Veedol na Nürburgringu.

Bohatou historii výroby luxusních vozů značky Škoda ilustroval v Essenu model 645, který se veřejnosti představil poprvé na autosalonu v Praze v roce 1929. Pod kapotou pracoval šestiválec o objemu 2,5 litru, jenž podával výkon 45 koňských sil a umožnil vozu dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Jako nová vlajková loď značky se v roce 1934 představila moderní Škoda 640 SUPERB. Ta měla tehdy inovativní šasi s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol.

zdroj: Škoda auto (tisková zpráva)

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.