Škoda Muzeum láká na novou výstavu věnovanou více než sto let starým úspěchům značky Laurin&Klement na sportovním poli
Letní prázdniny přejí rodinným výletům. Vědí to i v Mladé Boleslavi, a tak expozice ŠKODA Muzea v rozšiřuje od neděle výstava „Vítězství plná prachu: 1908“. Za cíl si klade seznámit návštěvníky s úspěchy naší největší automobily na poli motorsportu.
„ŠKODA Muzeum si letos připomíná 110 let, které nás dělí od série působivých triumfů automobilů Laurin & Klement na domácích i zahraničních závodních tratích,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea „Vítězství z roku 1908 se velmi rychle odrazila v renomé značky i v meziročním nárůstu prodeje vozů Laurin & Klement o 30 %. Současně s posílením pozice na domácím trhu
došlo k výraznému rozvoji exportu,“ dodává A. Frydlová.
Při pátrání po první účasti výrobku mladoboleslavské značky v mezinárodním závodu dojdeme do června 1901. Tehdy motocykl Laurin&Klement pokořil 1196 km na trati z Paříže do Berlína. Rok 1905 pak přinesl vítězství českého motocyklu v nejnáročnějším závodě té doby, ve francouzském Dourdanu.
O rok později už český zástupce soutěžil mezi dvoustopými samohyby. Vozy Laurin&Klement Voiturette B o výkonu 9 koní (4,5 kW) dosahující rychlosti až 45 km/h obsadily při závodu v rakouském Semmeringu 1., 2. a 4. místo.
Rok 1908 pak mladoboleslavské značce přinesl na sportovním poli řadu úspěchů. Ty název Laurin&Klement dostaly do centra pozornosti doma i v zahraničí. V březnu obsadila v různých kategoriích závodu do vrchu Zbraslav – Jíloviště celkem šest prvních, pět druhých a jedno třetí místo. Dvojité vítězství zase naše vozy zaznamenaly v rakouském Riesu mezi dvoulitry. Téměř 700 kilometrů dlouhý závod Petrohrad-Moskva přinesl další vavříny a prokázal mimořádnou spolehlivost a trvanlivost automobilů z Mladé Boleslavi. To samé lze říci i o Jízdě prince Jindřicha, která jezdcům připravila dokonce 2200 kilometrů po Německu. A to není zdaleka vše. Speciál typu FCS téhož roku dokonce nadvakrát zdvihl laťku světového rychlostního rekordu v dobové kategorii čtyřválcových vozů s vrtáním do 86 mm. Ten tehdy činil 118,720 km/h na letmém kilometru.
Výstava Vítězství plná prachu: 1908 tyto úspěchy připomíná až do 12. října. Kromě dobových snímků a relikvií ve ŠKODA Muzeu uvidíte závodní vůz Laurin&Klement BSC, dále typy L&K FC a L&K GS2, zapůjčené soukromým majitelem, a konečně motocykl L&K CCR, pocházející z Muzea Mladoboleslavska.