Škoda Enyaq: Nejlepší rodinná škodovka

Viděli jste titulek a máte pocit, že jsem se zbláznil? Elektromobil jako nejlepší auto rodinu? No, ano a hned vám řeknu, proč zrovna tenhle se mi tolik zamlouvá.

Škodovka dělá dobrá auta. Škodovka dělá dobrá rodinná auta. Z produkce málokteré značky je tak silně cítit příprava jejích modelů právě pro běžný rodinný život. Že se z ní u nás stala spíše značka pro firemní flotily, je věc zejména cenové politiky. Faktem ovšem je,  že vlastně každá škodovka je v rámci svého segmentu dobrým autem pro běžné rodinné použití. A ano, je to i díky těm kolikrát vysmívaným simply clever řešením. Když ony opravdu clever jsou.

Vedle toho lze říct, že všechny škodovky jsou pohodlné, prostorné, praktické, s velkým zavazadlovým prostorem a v neposlední řadě i bezpečné. To všechno jsou vlastnosti, které od rodinného vozu vyžadujete především. Tak proč jsem ze všech na pomyslný piedestal posadil právě Enyaq?

Těch důvodů je samozřejmě víc. To, že jde o elektromobil, ponechme chvíli stranou. Vedle dobrých vlastností téměř všech škodovek má totiž i skvělé rozměry. Na délku měří o pár centimetrů méně než Octavia, ale jinak je prostorovým soupeřem spíše pro Superb. Minimálně šířkou a rozvorem k němu má rozhodně blíž. Bavíme se ale o SUV nebo crossoveru, takže mnohem lepší je srovnání s Kodiaqem, tedy s dalším zástupcem střední třídy. V porovnání s ním je skutečně ve všech rozměrech jen o chloupek menší.

Rodinu ale nezajímají tabulkové hodnoty, rodinu zajímá situace na palubě. A ta je co do prostoru královská. Prostě střední třída, která běžné rodině musí bohatě stačit. A vlastně úplně stejná písnička je to s litráží v kufru. Takže super prostor ve všech směrech a stále rozumná délka, kterou rodina ocení při parkování ve městě i v menší garáži. Inu, je to SUV. Ano, nemusím je, ale faktem je, že velká část rodiny výhled z něj ocení.

Škoda Enyaq RS, zdroj foto: Škoda auto

Škoda Enyaq RS, zdroj foto: Škoda auto

No jo, ale je to elektromobil. Ten se přece pro rodinu nehodí! Tak to chyba lávky. Posaďte svoje ratolesti do elektromobilu a už nikdy nebudou chtít zpátky do spalováku. A vlastně ani nemusíte, vyzkoušel jsem to za vás. My tatínkové můžeme milovat řev vytočeného motoru sebevíc, ale zbytek rodiny to obvykle mívá jinak. Klidná atmosféra na palubě je přesně to, co při cestování rodina ocení nejvíce. A my řidiči nakonec taky. On se ten klid totiž přelije i za volant a pak už nic nebrání, abyste si užili, jak lahodně elektromobil jede. Žádné rušivé zvuky od motoru, žádné hledání vhodných otáček, žádné řazení, žádné čekání na turbo. I v těch dopravních zácpách je najednou tak nějak klidněji. A navíc ty jízdní vlastnosti Enyaqu. Komfortní, stabilní,… K nějakému skotačení v serpentinách tedy nevybízí, ale klid, vezeš rodinu, tak jeď v klidu. Tedy ne, že by se neuměl rozvášnit. Síly má dost i ta nejzákladnější verze, ale podvozek dá rychle najevo, k jakému účelu byl naladěn.

A pak je tu mantra všech elektrohaterů. Dojezd. S tím prostě nikam nedojedeš. Tak to zas prrr. Jasně, pro obchoďáky, kteří za směnu potřebuji dvakrát otočit trasu Praha-Ostrava prostě elektromobily nejsou a asi nikdy nebudou. Ale my mluvíme o rodinném autě. Enyaq s využitelnou kapacitou baterie 77 kWh a pohonem zadních kol má normovaný dojezd na jedno nabití přes 500 kilometrů. V mimodálničním režimu tomuto údaji můžete věřit. Na dálnici se samozřejmě dostanete níže, ale i potenciálních 400 kilometrů při průměrné rychlosti 120 km/h znamená více než 3 hodiny jízdy. Vezeš rodinu, tak nedělej frajera, jak to zvládneš na jeden zátah do Dubrovníku a po těch třech hodinách si dej pauzu, kafe, sváču. A pak se vrátíš k autu, které se napapkalo z rychlonabíječky a další dvě, tři hodinky můžeš drandit. To omezení je spíš v nastavení v hlavě.

A pak je tu samozřejmě bomba v podobě nákladů. Jasně, u auta za milion a čtvrt asi nikdo nebude řešit, jestli stojí kilometr korunu padesát, nebo tři. Ale tady je to při dnešních cenách ta koruna padesát a halíře dělají talíře. Jestli máte navíc na střeše fotovoltaiku, tak se není o čem bavit. To je ale jen takový bonbónek na závěr. I kdyby elektřina do Enyaqu stála stejně jako nafta do Kodiaqu, je prostě Enyaq ta nejvíc nejlepší rodinná škodovka současnosti. A v provedení Coupé nebo v klasickém RS mu to dokonce i sekne.

zdroj: Škoda auto, Za Plzní

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close