Mazda MX-3: téměř zapomenutá továrna na radost

https://www.youtube.com/watch?v=MKaazqjUk0E

Vzpomínání na zajímavá auta z devadesátých let mě zaválo k malé Japonce. Vám mladším možná Mazda MX-3 nic neříká. Abych se přiznal, v devadesátkách mi také nic neříkala. Tohle auto ale zraje jako víno a dneska patří k těm, na která vzpomínám se slzou v oku.

Mazda MX-3 se na trhu objevila v roce 1991 a vydržela v prodeji až do roku 1998. Předchůdce (vyjma určité souvislosti s Mazdou Etude) neměla, nástupce se nedočkala. Její labutí píseň se však vyplatí připomenout.

Mazda MX-3, foto: IFCAR, zdroj: Wikimedia, licence: public domain

Mazda MX-3, foto: IFCAR, zdroj: Wikimedia, licence: public domain

Malé kupé za půl milionu se základem v běžném kompaktním modelu – přesně to byla Mazda MX-3. Dnes na trhu takový vůz asi neuvidíte. V éře optimalizace zisku pro něj prostě není místo. Solventní zákazník koupí něco dražšího a přiměřeně movitých nadšenců je pár. Většina z nich pak stejně sáhne po silnější ojetině. Přitom malá Japonka byla vskutku povedené auto. Základním dárcem orgánů se jí stala Mazda 323F, což bylo samo o sobě sportovně založené auto.

"Dynamická

Na 4,2 metru se Mazdě podařilo postavit jen lehce přes tunu vážící kupé, které patřilo mezi nejagilnější předokolky své doby. Podvozky v Hirošimě vždycky uměli a umí dodnes. Zatáčkovité okresky jsou doménou tohoto vozu a teritoriem, kde vykouzlí rohlík na řidičově tváři. Nic na tom nezmění ani poměrně slabé jednotky. V roce 1991 pod kapotou pracovala šestnáctistovka s maximálním výkonem 65 kW. To bylo vskutku málo, a tak Mazda MX-3 po třech letech dostala nášup v podobě další čtrnácti kilowattů. Vedle toho byl v nabídce jeden z nejmenších šestiválců. Jeho objem nedosahoval ani 1 800 kubických centimetrů. Výkonem 97 kW a zrychlením z klidu na 100 km/h za 8,5 vteřiny šlo o špičku. Spolehlivostí však dominovala menší jednotka. Ta objemnější trpěla zejména na úniky oleje.

Najít kousek nezasažený tunerem může být problém, foto: Michi1308, zdroj: wikimedia, liceNajít kousek nezasažený tunerem může být problém, foto: Michi1308, zdroj: wikimedia, licence: public domainnce: public domain

Najít kousek nezasažený tunerem může být problém, foto: Michi1308, zdroj: wikimedia, licence: public domain

Pokud se vám Mazda MX-3 zalíbila a už začínáte projíždět inzertní weby, potěší vás ještě jeden fakt. Vždy vždy za celkem spolehlivý vůz. I oranžový mor ji na poměry značky trápil poměrně málo. Ale dnes je jí třicet, a tak při výběru ojetiny nelze věřit statistikám. Ono tedy v případě Mazdy MX-3 ani nelze použít slovo výběr. Mezi auty za jeden plat ale obecně těžko vybírat nějaké v solidním stavu. Záleží na tom, jak se k němu choval předchozí majitel či spíše jejich větší počet. Takže obligátní rady při koupi takto starého vozu: Dejte si pozor na stav podvozkových dílů. Slícování karoserie nebo podezřele rezavějící místa prozradí opravu po nehodě. Na druhou stranu je Mazda MX-3 na svém cenovém dně. Pokud se vám podaří najít použitelný kousek a v použitelném stavu jej i udržet, můžete za pár let jenom vydělat.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close