Jak velké auto potřebuje cyklista?

Říká se, že českými národními sporty jsou hokej a fotbal. Co do počtu aktivních sportovců je ale daleko předčí takové fenomény, jakými jsou turistika a cyklistika. Ty oba mají přitom společné to, že jsou obvykle spojeny s přesunem do místa, odkud se na túru nebo cyklovýlet vyráží. Turista či cyklista tak zároveň bývají i motoristy. Zatímco batoh a pohorky sbalíte do každého auta, cyklisté to mají poněkud složitější. Nebo že by ne?

Žádné auto není dost velké

Pokud chcete vozit kolo přímo ve voze, není žádné auto dost velké. Relativně skladnou silničku sice po demontáži kol a složení zadních sedadel nacpete i do krátké Fabie, ale málokoho baví jezdit jen v jednom. Dvě kola už jsou problém a při větším počtu narazíte i na problém s nedostatkem míst k sezení. Rodinný výlet tedy takto naplánovat nepůjde. A to můžeme klidně uvažovat i o větším voze. Ani obří kufr Octavie kombi nepojme jízdní kolo, aniž byste museli skládat opěradla zadních sedadel. To už by byla potřeba dodávka. Ale žádný prcek jako Renault Kangoo nebo Volkswagen Caddy. Tady už míříme někam k Transporteru.

Máte malé auto? Použijte nosiče!

Málokdo si ale bude kupovat dodávku kvůli tomu, aby párkrát za rok vyrazil s rodinou na kolo. Každý rozumný člověk totiž využije nosič kol. Jednak jej může nasadit i na sebemenší autíčko a jednak tím zvýší bezpečnost přepravy kol i osob. Bicykl na palubě totiž může být v případě nehody hodně nebezpečnou věcí, i pokud je řádně připoután popruhy.

Těchto autodoplňků najdete na trhu celou řadu. Nejběžnější jsou tři typy. Nejčastěji můžete na silnicích potkat auta, jejichž horní část zdobí střešní nosič kol. Levné a jednoduché řešení má i svoje nevýhody. Kola na střeše výrazně zhoršují aerodynamiku, čímž mají nepříznivý vliv na spotřebu. Zvyšují i citlivost vozu vůči bočnímu větru. Pokud nejezdíte po dálnici, možná nad tím mávnete rukou. Jestli ale budete kola na střechu vozu ukládat několikrát do měsíce, nutnost zvedat je do velké výšky vám radost určitě neudělá. Lehkou závodní silničku tam možná usadíte levou zadní, ovšem těžké elektrokolo se na střechu nenakládá zrovna snadno. Pokud navíc elektrokol převážíte více, snadno se vám stane, že překročíte maximální přípustné zatížení střechy.

Střešní nosič kol

Střešní nosič kol

Lepší variantou jsou proto nosiče kol na tažná zařízení. Jízdní vlastnosti vozu ovlivňují podstatně méně, spotřebu téměř vůbec. Kola se do nich usazují snadno. I elektrokolo do toho půlmetru zvednete celkem snadno. Je však třeba zmínit, že ne každé tažné zařízení je pro takový nosič vhodné. Zejména u snímatelných čepů si zjistěte, jestli jejich výrobce takové využití doporučuje.

Třetí a ne tolik rozšířená možnost je jakousi kombinací obou předchozích. Existují totiž také nosiče kol na zadní část vozu, které se upevňují na víko zavazadlového prostoru. Kola jsou pak umístěna tak trochu na půl cesty mezi střechou a tažným. A všechny výhody i nevýhody jsou také tak trochu na půl cesty.

Ať už zvolíte kterýkoli systém, vždy je dobré vybrat nosič, který si můžete prohlédnout a doslova osahat. Jen tak zjistíte, jestli se vám bude dobře obsluhovat a poslouží přesně vašemu účelu. V každém větším městě prodejce nosičů kol jistě najdete. Jste-li z jižní Moravy, navštivte například firmu Hakr Brno.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.