VW ID. 2all: Gamechanger
Na Zpětném zrcátku se většinou věnuji autům, která už mají něco za sebou – ojetinám, nebo funglovkám, které se ale prodávají už hezkou řádku let a o svých kvalitách či nedostatcích už přesvědčily mnoho majitelů. Dnes ale udělám výjimku. Před několika dny byl totiž představen koncept vozu, který změní pravidla hry. Volkswagen ID. 2all.
Cena, cena, cena
Cože? Koncept elektromobilu od Volkswagenu že by měl být něčím revoluční? Bude, i když o žádnou technickou bombu nepůjde. Koukali jste v poslední době, za jakou cenu se prodávají nové elektromobily? Pominu-li svéráznou Dacii Spring, bavíme se o asi milionu korun za slušně vybavené auto. Je vlastně jedno, jestli je řeč o malinké Hondě E, kompaktní Cupře Born nebo jen o málo dražších rodinných Hyundaích či Enyaqu. Níže nebo, nedej bože, dramaticky níže se ne a ne dostat.
Až teď. Volkswagen totiž představil koncept vozu, jehož nejbombastičtější vlastností je základní cena. Až se jeho sériová verze začne v roce 2025 prodávat, na její pořízení prý bude stačit 25 tisíc eur. To je v přepočtu nějakých 600 tisíc korun. Za tyto peníze dostanete auto postavené na platformě MEB Entry, které velikostí strčí do kapsy Polo, ale Golfu nedorostlo. Jenomže… Volkswagen maximálně využije možností, které elektrická architektura umožňuje. V autě, které jen o pár centimetrů přerostlo čtyři metry, bude stejně místa jako ve větším Golfu. V některých ohledech dokonce mnohem víc. Třeba objem zavazadlového prostoru činí překvapivých 490 litrů. To už je skoro kombík, ne?
Dobře, tak tak divoké to nebude. Už oficiální video jasně ukazuje, kde se tato litráž bere. Prostor pod podlahou kufru je v tomto případě tak hluboký, že do něj uložíte basu piv. A ne jednu. Na nějaké převážení velkého dětského kočárku to tedy nebude. Pro rodinu s odrostlejšími dětmi by to ale mohlo v pohodě stačit. Stačí jen o uložení nákladu přemýšlet jinak než u konvenčních vozů. Nebo prostě jen přemýšlet.
Retro i moderna
A nestandardní rozvržení prostoru v kufru asi nebude jediný háček, který sériová verze přinese. Zůstaňme ale u pozitiv. Uvedený koncept mě po designové stránce chytl za srdce. Čisté linie spojující modernu a retro. Takhle to mám rád. Viděli jste třeba grafiku displeje před řidičem? Možná je to kýč, ale tohle prostě můžu. Tvary zvenku i uvnitř samozřejmě jasně spojíte s aktuálními Volkswageny, ale i s Golfem a Polem z osmdesátých a devadesátých let. Na tuto dobu já prostě slyším a zřejmě nebudu sám. Vše navíc vypadá velmi dynamicky. A teď se dostáváme k dalšímu jenže. Koncept byl představen na obrovských a efektních dvacetipalcových kolech. Sériová verze ale jistě obuje menší papuče. Jednak kvůli váze, jednak kvůli aerodynamice a jednak kvůli ceně. Soudě podle stávajícího Pola, Fabie či Ibizy bude základ na patnáctkách o poznání méně šmrncovní. A o materiálech v interiéru, které mimochodem na konceptu vypadají parádně, to platí jakbysmet.
Jasně, já se tady rozněžňuju nad podivným kufrem a přestřelenými koly a vaše první jenže je mnohem zásadnější. Malé auto za 600 tisíc? Komu to chtějí prodat? Já věřím, že kupce si určitě najde. Viděli jste ceník stávajícího Pola? Začíná skoro na půl milionu. Tady se bavíme u autě bez nutnosti řadit, takže porovnávejme s Polem v automatu. Volkswagen navíc hovoří o výkonu přes 220 koní. Snad si s obrovským krouťákem poháněná přední náprava poradí. I kdyby měla základní verze o čtvrtku méně, stále půjde o velmi dynamické auto, které i přes své kompaktní rozměry dokáže posloužit jako rodinné. Tomu nebrání ani udávaný dojezd na jedno nabití až 450 kilometrů. I když i tady čekám, že ta základní verze ze šest set tisíc bude mít poněkud dietnější baterku. Mluví se o základních 38 kWh a příplatkových 56 kWh. A otázka taky je, jestli zájemce o podobný vůz bude mít z čeho vybírat. příchod emisní normy Euro 7 pravděpodobně zdraží malá auta tak, že za podobnou cenu budou i konvenční modely. Kolik jich přežije? Kdo ví?
Na závěr tedy zkusím odpovědět na otázku, jestli Volkswagen ID. 2all gamechanger? Podle mě ano. Je to první s přimhouřenýma očima rodinný elektromobil, který se cenou přiblíží rodinným spalovákům. V autech jako tohle nebo budoucí Renault R5 je zřejmě budoucnost individuální mobility pro střední třídu. Že se z Octavií přesuneme do o číslo menších nebo starších aut se asi nebude líbit každému. Já ale pětimetrový koráb nepotřebuju. Pokud mi dost prostoru nabídne čtyřmetrové auto, proč ne? A pro ucpaná města jde jistě o lepší řešení. To nakonec brzy představí i Tesla a od něj si nadšenci do elektromobility určitě slibují více. Tak uvidíme…