Pro automobilku Škoda bude letošní rok v mnohém jubilejní
Rok se šťastnou sedmičkou na konci je plný zajímavých výročí. Hned několik jubileí (kterým se jistě budeme věnovat podrobněji, až přijde jejich čas) připomíná začátkem roku česká Škoda auto.
První výročí si v Mladé Boleslavi připomenou už v sobotu. Před čtyřiceti lety totiž Škoda vepsala do své kroniky motorsportu jedno z nejzářivějších hesel. 28. ledna 1977 zvítězila Škoda 130 RS posádky Václav Blahna a Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1300 kubický centimetrů. Tento úspěch podtrhla druhým místem posádka Milan Zapadlo a Jiří Motal. V absolutní klasifikaci obsadila kupé 130 RS v konkurenci podstatně větších a silnějších speciálů 12., respektive 15. příčku. Podobným umístěním současné Škody Fabia R5 v kategorii WRC2 i celkově je pěkným navázáním na tento úspěch.
Další šampaňské budou ve Škodovce chladit až do září. Bouchne tentokrát zřejmě v Kvasinách, protože právě v měsíci babího léta roku 1957 tu byla zahájena výroba automobilu Škoda 450, předchůdce známějšího modelu Felicia. Čtyřválcový motor o objemu 1089 kubických centimetrů a výkonu 50 koní stačil tehdejšímu roadsteru k dosažení maximální rychlosti 128 km/h. Dnes raritních sporťáků vzniklo celkem 1010 kusů, z čehož přibližně dvě třetiny našly zákazníky v zahraničí.
16. září 1987 byla v Brně ve světové premiéře slavnostně představena Škoda Favorit. První český moderní vůz s uspořádáním vše vpředu, za nímž stál například i designér Bertone, procházel těžkým vývojem v osmdesátých letech. Před třiceti lety ale položil základ k úspěšnému prodeji značky do německých rukou o 4 roky později a sám byl úspěšným modelem. Celkem se prodalo více než 1 077 000 vozů označených Škoda Favorit či Škoda Forman.
V Kvasinách si budou připomínat výročí ještě jedno, a sice v říjnu. V desátém měsíci roku 1947 byla totiž ve zdejší, tehdy již 13 let fungující továrně, zahájena výroba automobilů. Prvním byla Škoda Superb. V závodě, který se proslavil díky roadsteru Felicia nebo kupé 110 R se současná vlajková loď nazvaná stejně jako zdejší průkopník vyrábí dodnes. Kromě Superbu z bran kvasinské fabriky vyjíždí také Škoda Yeti a Kodiaq.
V prosinci tomu navíc bude přesně 60 let, co Škoda představila dvojici závodních roadsterů 1100 OHC. Tyto jen lehce přes půl tuny lehké vozy byly osazeny karoserií ze skelného laminátu na příhradovém rámu z pevnostních tenkostěnných trubek a motorem s rozvodem 2x OHC a zdvojeným zapalováním. Čtyřválec o objemu 1089 kubických centimetrů dosahoval se dvěma dvojitými karburátory výkonu 67,7 kW při 7700/min. Maximální rychlost této čtyřkolové rakety činila 190-200 km/h.
zdroj: Škoda auto