Hyundai Tucson: Excentrik

Vesmírná loď na čtyřech kolech. To mě napadlo jako první, když jsem poprvé v životě viděl fotky aktuálního vydání Hyundai Tucson. Nemůžu říct, že by se mi to auto líbilo, ale určitě zaujalo. Co se ale ukrývá pod výstředním kabátem?

Ještě, než se podívám pod tu excentrickou vizáž, zkusme se u ní chvilku zastavit. U tohoto auta by byl hřích to neudělat. I když i po letech vypadá podivně, jeho tvář už poněkud zevšedněla. I to je důkaz toho, že Hyundai Tucson se ostatním asi líbí víc než mně. Já bych s jeho vzhledem na svém dvorku měl poněkud problém. Nemám nic proti futuristické přídi či zádi, jenže u tohoto auta mi přijde tak trochu prvoplánová a hlavně moc nekoresponduje se zbytkem auta. Když si totiž odmyslíte tu bláznivou příď a divoké zadní svítílny, dostanete úplně klasické kompaktní SUV. Karoserii ozvláštňuje několik prolisů, ale jinak je taková hodně ocumlaně oblá. A navíc na ní najdete prvky, které k futuristickému autu moc nesedí – zadní blikače mimo hlavní svítílny a vepředu to samé. Oboje šlo vyřešit efektněji i efektivněji, ovšem to by znamenalo dráž. Ne, Hyundai Tucson určitě není ošklivé auto, ale já mu tu avantgardu nevěřím.

Hyundai Tucson N Line, foto: Hyundai

Hyundai Tucson N Line, foto: Hyundai

A po usednutí za volant tím spíše. Jakmile se totiž usadíte do příjemného a komfortního vnitřního prostředí vozu, máte pocit, že sedíte v tuctovém autě. To není hejt. Tuctový pro mě rozhodně neznamená špatný. Naopak. Člověk se tu cítí skvěle. Pěkné a kvalitní materiály a textury, zajímavé tvary, skvělá ergonomie, na svou cenu hvězdná komfortní výbava, vše bez ztráty kytičky. Jen to prostě nekoresponduje s tím, jak auto vypadá zvenku. Ale ono je to asi dobře.

Hyundai Tucson totiž není žádným poslem budoucnosti. Je to prostě praktické rodinné SUV, které poskytne dost místa čtyřčlenné rodině. Stejně jako většina jeho konkurentů dokáže s odřenýma ušima sebrat práci klasickému kombíku. Teda o těch odřených uších mluvím v souvislosti s kufrem. Místa pro posádku je dost. Sedí se výše, což také napomáhá pohodlí. Čert vem, že vysoké těžiště zhoršuje jízdní vlastnosti. S takovýmhle autem je nějaký sprint v serpentýnách bláhovost, i když stylová verze N line by k tomu trochu sváděla. SUV jsou ale auta pro klidnou jízdu a Hyundai Tucson není výjimkou. Komfortní podvozek, solidní odhlučnění, pohodlná sedadla – o tom je tohle auto.

Hyundai Tucson N Line, foto: Hyundai

Hyundai Tucson N Line, foto: Hyundai

Na druhou stranu je třeba přiznat, že všechny motory z nabídky mají síly na rozdávání. Pod kapotou Tucsonu vždy najdete šestnáctistovku. Zajímavé je, že tomu vlastně není až tak dlouho, kdy základní jednotkou byla zážehová atmosférická šestnáctistovka. Tu samozřejmě v dnešní době v útrobách Tucsonu nenajdete. Objem zůstal, přišlo turbo. Ano, základní motorizací je vznětová 1.6 T-GDi, a to je vážně svezeníčko. V nabídce je i stejně objemná vznětová jednotka a mild hybridní verze dieselu i benzíňáku, benzin spalující hybrid, a dokonce i plug-in hybrid. Vše se spalovacím motorem o objemu 1,6 litru. Aby těch verzí nebylo málo, k dispozici jsou manuální šestistupňová převodovka, manuál s funkcí iMT a šesti- nebo sedmirychlostní automat.

Co bych si vybral já? V tomto případě mi automat k naturelu auta sedí víc. Manuál není špatný, ale práce s ním nepřináší tolik radosti, abych si luxus dvou pedálů odepřel. Jenomže bych zároveň volil klasickou zážehovou 1.6 T-GDi a ta se s automatem nedodává. Asi bych hodně váhal jestli si připlatit 70 tisíc za kombinaci mild hybrid plus automat. Do spíše městského provozu by ale tato kombinace smysl dávala. Pro převahu mimoměstského provozu bych pak asi volil manuál.

Hyundai Tucson N Line, foto: Hyundai

Hyundai Tucson N Line, foto: Hyundai

Hyundai vždycky sázel na skvělý poměr ceny a výbavy a ani stávající Tucson z tohoto směru nijak nevybočuje. Základ koupíte za necelých 580 tisíc. A to se bavíme o autě s pořádným motorem, klimatizací, kůží obšitým volantem a parkovací kamerou. Takže žádné holátko. Kdybych se mohl rozmazovat, volil bych nejvyšší výbavu N Line Style. Až v nejvyšší výbavě totiž dostanete vyhřívaná zadní sedadla, která jsou v rodinném autě něco, co musíte mít, pokud na to máte. Další výčet výbavy je skutečně královský, ovšem pro mě by bylo hlavním důvodem toto. A pak taky červené lakování, které verzi N Line prostě sekne. Cena necelých 780 tisíc resp. 850, pokud je řeč o verzi s automatem a mild hybridem sice vypadá vysoká, ale zkuste si to srovnat s konkurencí. Dneska prostě rodinná auta levná nejsou.

I když, pokud je určujícím faktorem cena, levnější rodinná SUV nabízí Dacia, Ssangyong nebo MG. O nich vám můžu slíbit povídání také. Teď však musím uznat, že Hyundai Tucson je čistě subjektivně mnohem méně kompromisním autem. Vlastně není kompromisní vůbec. Pokud vám vyhovuje nebo alespoň nevadí jeho vnější design, dostanete za své peníze solidní a hodně slušně vybavené, v Česku vyrobené rodinné SUV. Nic víc nic míň.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close