Jak se změnila auta za posledních 25 let?

Auto bez klimatizace nebo dokonce bez airbagu? Narazit na takový model je dnes již bohudík docela problém. V málokteré oblasti jde technický pokrok tak viditelně kupředu, jako právě v auto-moto průmyslu. Co bylo ještě relativně nedávno považováno za největší luxus, je dnes již běžným standardem a samozřejmostí, což ukazují i statistiky největšího prodejce ojetých vozů v AAA AUTO. A to ať už jde o prvky zvyšující pohodlí, nebo o bezpečnost a zapojení IT technologií.
„V roce 1992, když AAA AUTO začínalo, se v České republice prodávaly hlavně vozy Škoda Favorit nebo starší modely s motorem vzadu, kde například klimatizace chyběla úplně. Ale ani u zahraničních modelů z Evropy nebyla vůbec samozřejmostí. Dnes má klimatizaci devět z deseti námi nabízených vozů a ty vozy, co ji nemají, jsou mnohdy doslova sběratelské kousky,“ vysvětlila Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International. Dalším příkladem rychlého pokroku je i ABS. Zatímco v roce 2008 byla v České republice tímto systémem vybavena přibližně polovina prodávaných vozidel, v roce 2013 jej mělo ve výbavě již více než 84 % prodávaných automobilů. A toto číslo dále stoupá. Obdobný vývoj je možné pozorovat také u ostatních bezpečnostních, elektronických a komfortních prvků výbavy. Za tímto trendem lze hledat nejen stále náročnější požadavky zákazníků, ale také vývoj automobilového odvětví jako celku.

Škoda Felicia Combi, zdroj: Wikimedia commons, autor: alofok, CC BY-SA

Škoda Felicia Combi, zdroj: Wikimedia commons, autor: alofok, CC BY-SA

Čtvrtstoletí technického pokroku je velmi dobře patrné na systémech, které mají řidiči usnadňovat jízdu. Ať už jsou to nejrůznější parkovací systémy a asistenty, navigace nebo třeba dotykové displeje umožňující jednoduché a přehledné ovládání. „Před pětadvaceti roky se parkovací systémy ve výbavách vozů vůbec neobjevovaly. Dokonce i do luxusního Mercedesu třídy S, který tenkrát stál podobné peníze jako vila na Ořechovce, se obyčejný parkovací asistent začal továrně montovat až v roce 1994. Do té doby vůz používal vysouvací anténky na koncích zadních blatníků, které řidičovi umožnily lépe vidět konec vozu,“ doplnila Karolína Topolová s tím, že dnes jsou i ve výbavách vozů nižších tříd rozšířená nejen parkovací čidla s vizualizací situace kolem vozu na displeji na přístrojové desce, ale také couvací kamery a kamery s tzv. ptačím pohledem. Vrcholem současné nabídky v této oblasti jsou samočinné parkovací asistenty, které dokáží změřit, zda je parkovací místo dostatečně velké a pak do něj samy zajedou.
Podobná je situace s airbagy. Před 25 lety byly tyto bezpečnostní prvky ve výbavě pouze těch nejluxusnějších značek a zpravidla jen na straně řidiče. Dnes je 99 % vozů prodaných v AAA AUTO vybaveno minimálně jedním, ale spíše dvěma a více airbagy. „Důležitým bezpečnostním prvkem je i možnost uchycení dětských sedaček, což je velmi častý dotaz našich zákazníků. Povinnost používat autosedačky platí v Evropské unii od roku 2003. Tehdy se k jejich upevnění používaly bezpečnostní pásy, což bylo příliš složité a nepraktické. Dnes je 85 % námi nabízených vozů vybaveno systémem Isofix, který kotvení sedaček významně usnadňuje,“ dodala Topolová. U novějších modelů aut je běžný i systém Top Tether, který ukotví i horní zádovou část sedačky a maximalizuje tak bezpečnost dítěte.

zdroj: AAA Auto

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.