Brzdy nejsou jenom destičky a kotouče. Stará brzdová kapalina může být hrozbou
Fakt, že důležitější, než se rozjet, je bezpečně zastavit, zná každý. Většina řidičů proto čas od času kontroluje stav brzdových destiček a kotoučů, nebo si je nechává proklepnout v servisu. Součástí brzdového systému je však více a jedna podceňovaná může být dokonce vážnou hrozbou. Ani brzdová kapalina totiž není nesmrtelná.
S nepřijemným zjištěním přišla společnost ProfiAuto. Při letošních kontrolách vozidel na území České a Slovenské republiky, tzv. PitStopech, bylo zjištěno, že téměř 60% kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brzdění v extrémních situacích nebudou brzdy dostatečně pracovat a dojde k nehodě.
Situace je o to horší, že zatímco opotřebované brzdové destičky účinnost brzd sníží, nekvalitní brzdová kapalina může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti. Řidič často o blížícím se problému nedostane žádné varování. Na detekci stáří brzdové kapaliny žádná kontrolka na přístrojovém štítu nastavena není. Přitom právě to, jak dlouho už tuto tekutinu používáte, má na její vlastnosti zásadní vliv.
Brzdová kapalina je hygroskopická, absorbuje tedy vodu ze vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při obsahu 2 % vody v brzdové kapalině se snižuje o 50°C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti mezi diskem a destičkami teplota vystoupá až k cca 400 °C a po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu bod varu překročit. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy jsou nefunkční. Nemusí k tomu nutně dojít pouze při řádění na okruhu nebo okresce. Stačí autu naložit přívěsem nebo dlouhým horským sjezdem.
„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,” říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.”
Při běžném provozu je doporučováno brzdovou kapalinu měnit co dva roky. Dynamicky založení řidiči by měli na její stav myslet častěji. Zároveň nelze doporučit jakýkoli výrobek a jeho aplikaci v domácích podmínkách. Každé vozidlo má předepsaný typ brzdové kapaliny s konkrétními vlastnostmi a výrobcem je doporučeno provádět její výměnu v odborných servisech. Zejména současné automobily vybavené systémem ABS, TCS, ESP atd. mají brzdový systém velmi komplikovaný a obsahující mnoho komponentů. Při nesprávné manipulaci s ním může dojít k jeho poškození. Při výměně kapaliny je nutné používat diagnostické zařízení a je doporučeno používat také specializované zařízení, které tlačí novou kapalinu tlakem cca 1 bar do nádrže, a mechanik vypouští starou kapalinu odvzdušňovacím šroubem na třmenu. Jen tak může být zaručeno, že vás brzdy v nejméně vhodný okamžik nezklamou.