Škoda/Tatra Beta – příběh českého elektromobilu

Tatra Beta, autor: Ondřej Ertl, zdroj: wikimedia.org (CC lincence)

Tatra Beta, autor: Ondřej Ertl, zdroj: wikimedia.org (CC lincence)

Beta nebyla prvním ani posledním českým vozem poháněným elektromotorem, ale ve své době se jednalo o jediný sériový český elektromobil. Její varianty se spalovacím motorem můžete na cestách potkat ještě dnes.

Škoda Elcar Ejpovice (kousek od Rokycan) navázala v roce 1994 na výrobu elektromobilu na základech klasického Favoritu – Škody Eltra. V tomto roce Volkswagen ukončil spolupráci se škodovkou plzeňskou. Sám totiž vyvíjel elektromobil na bázi Golfu.

V Ejpovicích tak vyvinuli zcela nový vůz. Minimálně zvenku tak tedy vypadá. Technicky to až zas taková novinka nebyla. Dvoumístný užitkový automobil čerpal některé díly ze Škody 120 L (přední světlomety a blikače), Škody Favorit (podvozek, prosklení, zrcátka, kliky a interiér) a Škody Pick-up (zadní světla). Beta měla rám z ocelových trubek s bezpečnostním obloukem nad předními sedadly. Karoserie byla převážně sklolaminátová. Vůz měřil na délku 3,89 metru.

O pohon se staral třífázový asynchronní elektromotor o maximálním výkonu 40 kW z dílen plzeňské Škody. Převod byl trvalý a pákou bylo možné ovládat směr, kterým se Beta měla pohybovat. Baterie byly použity niklo-kadmiové (NiCd), šestivoltové. Celkem 30 kusů mělo kapacitu 100 Ah. V této specifikaci udával výrobce maximální rychlost 100 km/h a dojezd až 120 km. Nabízeny však byly i varianty s nižší kapacitou baterií a menším dojezdem.

Po sloučení ejpovické Škody s příborskou Tatrou se Beta začala prodávat pod značkou Tatra. V roce 1995 (některé zdroje uvádí rok 1996) se do Bety začal montovat benzinový motor 1,3 z dílny Škoda auto, od roku 1996 pak obdobně objemná jednotka od Hyundai. Elektrická Beta se přestala vyrábět v roce 1997, kdy byla naopak navázána spolupráce s automobilkou Hyundai, která do Bety začala dodávat motor, interiér a brzdy z modelu Accent. Definitivně byla výroba Bety ukončena v roce 1999.

Mezi lety 1994 a 1997 bylo vyrobeno zřejmě necelých 100 kusů elektrické Škody/Tatry Beta. Většina z nich byla prodána do zahraničí. Řada exemplářů byla využita vysokými školami a díky tomu se (snad) dodnes nachází v provozuschopném stavu.

zdroje: Wikipedia.org, electroauto.cz, autoroad.cz (Jan Matoušek)tatra-beta.webnode.cz

Mohlo by se vám líbit...

komentáře 2

  1. Vážená redakce; VW vstoupil do Škody Automobilové a. s. již v roce 1991.
    HODNĚ dílů ze Škody 120? Vážně hodně? Sklolaminátová karoserie? Od kdy je polyester sklo?
    Od roku 1996 se nezačal montovat škodovácký, ale hyundaiovský zážehový motor.
    Opravdu se přestaly Bety EL montovat v roce 1997? Nene, vůz v. č. 032 byl vyroben v roce 1998.
    Spolupráci s Hyundai MC jste posunuli o 2 roky dopředu.
    Elektrických Bet nebylo vyrobeno víc než 10 ks! Do zahraničí se neprodala žádná elektrická, pouze ve Švédsku probíhala malosériová montáž.

    Navrhuju radši článek smazat, protože to je odpad.
    Styďte se.

    majitel několika Bet.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.