Válka na Ukrajině doléhá i na český trh s ojetinami
V posledních několika letech se trhy s ojetými automobily potýkaly s problémy, neboť výpadky dodávek polovodičů ohrožovaly nákupní řetězec automobilek. Mnoho automobilek věřilo, že krize již dosáhla svého vrcholu. Zdálo se, že úroveň dodávek automobilů se v roce 2022 vrátí na předchozí hodnoty.
Tyto plány však zmařila ruská invaze na sousední Ukrajinu, kvůli níž automobilový průmysl čelí ještě větší krizi, jejíž řešení si vyžádá mnohem větší úsilí. Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí oddělení komunikace s veřejností společnosti carVertical, se s námi podělil o svůj názor na celou situaci.
Výpadky dodavatelských řetězců
Buzelis, jakožto odborník na automobilový průmysl, poukazuje na to, že ačkoliv ruský trh s novými automobily není největší na světě, hraje významnou roli v automobilovém dodavatelském řetězci.
Rusko vyváží cenné komponenty pro automobilový průmysl. Například Německo spoléhá na ruský titan, železo a palladium. Rusko, které v roce 2021 vytěžilo 108 milionů tun železné rudy, je pátým největším světovým vývozcem železné rudy a zásobuje evropské výrobce oceli, kteří nyní čelí vyšším cenám a možným obtížím při získávání kovu z jiných zdrojů.
Ruská invaze měla také dopad na automobilový průmysl na Ukrajině. Například němečtí výrobci automobilů, jako jsou BMW a Volkswagen, získávají kabelové svazky od ukrajinských dodavatelů. Ukrajina je navíc třetím největším světovým výrobcem niklu a hliníku, což jsou dva velmi cenné zdroje pro baterie a komponenty pro elektromobily.
A v neposlední řadě Ukrajina produkuje téměř 70 % celosvětové spotřeby neonu, který se používá při výrobě komponent, jako jsou mikročipy, což je další z nedostatkového zboží.
Sehnat dobrý ojetý automobil je těžší
Koupě ojetého vozidla byla obtížná a nákladná už v roce 2021 a jak se zdá, v roce 2022 bude ještě hůře. Zatímco trh s ojetými automobily stále roste, prodejci ojetých automobilů čelí nedostatku vozidel.
Jedním z hlavních důvodů současné situace je krize na trhu s novými automobily. Výrobci začínají omezovat výrobu vozidel pro zajištění stabilnější, ale nižší produkce. Tato změna ve výrobě nových vozidel zpomaluje dodávku vozidel na trh s ojetými automobily. Majitelé automobilů proto prodej svých vozidel oddalují nebo se jich vůbec nezbavují.
„Zájemci o koupi ojetého automobilu mají v současné době na výběr z nejomezenějších a zároveň nejdražších nabídek na trhu s ojetými automobily. Omezená nabídka ojetých automobilů však neznamená, že by se kupující měli vzdát postupů, které je chrání před podvody. Právě naopak – protože si musí vybírat z omezenější nabídky, měli by si zkontrolovat historii každého ojetého vozidla,“ říká Buzelis.
Jak vysvětluje šéf komunikace s veřejností společnosti carVertical, prodejci ojetých automobilů možná budou muset kupovat jakákoliv vozidla bez ohledu na jejich stav. Riziko nákupu ojetého automobilu ve špatném stavu může být mnohem vyšší, než tomu bylo, řekněme, před jedním či dvěma lety.
Nepředvídatelné ceny ojetých automobilů
V roce 2021 již ceny ojetých vozů dosáhly historického maxima. I když se ke konci roku stabilizovaly a dokonce začaly padat, ruská invaze na Ukrajinu vytvořila na východoevropském trhu ojetých vozidel bezprecedentní situaci.
Roky se kupci ojetých automobilů z Ukrajiny hrnuli do Polska, Litvy, na Slovensko a do Maďarska. Zatímco po novějších automobilech byla na místních trzích v uvedených zemích vyšší poptávka, Ukrajinci skupovali mnoho automobilů starších deset a více let, zejména těch s úspornými, ale „špinavými“ naftovými motory.
Na druhé straně, omezení toku zákazníků změní trh s ojetými vozidly v sousedních zemích Ukrajiny. Ceny starších automobilů pravděpodobně klesnou, neboť prodejci se snaží zmírnit své ztráty, aby se přizpůsobili současné situaci.
Vliv cen pohonných hmot
Ceny pohonných hmot v mnoha evropských zemích překonaly kritickou hranici 2 EUR za litr, což vyvolalo zájem o změnu každodenních návyků.
„Rostoucí ceny pohonných hmot způsobí, že někteří řidiči budou méně dojíždět. Lidé každoročně najedou méně kilometrů, protože zvolí veřejnou dopravu nebo jiné alternativní dopravní prostředky. Méně kilometrů by znamenalo méně nehod, což by vedlo k úspoře provozních nákladů,“ říká odborník z CarVertical.
Tím by se snížil počet vozidel na silnicích, ale vyšší ceny pohonných hmot by rovněž zvýšily zájem o vozidla s nízkou spotřebou paliva.
To znamená, že vozidla se vznětovými motory mohou vyvolat zájem díky bezkonkurenční spotřebě paliva. Tento trend se však omezí na země, které nezdaňují vozidla s vyššími emisemi CO2.
Zvýšené ceny pohonných hmot povzbudí zákazníky, aby investovali do ojetých elektrických vozidel. Navzdory rostoucím cenám energie zůstávají celkové náklady na vlastnictví elektromobilů nižší a mohou být ještě nižší, pokud majitelé k nabíjení použijí solární energii. Odhaduje se, že solárním nabíjením ušetří 600–800 EUR ročně.