Zemní plyn zdražil téměř trojnásobně. Nejlevněji se jezdí na LPG
Časy se mění a jistoty, na které jsme se ještě nedávno spoléhali, přestávají platit. Stačí se podívat na ceny pohonných hmot. Majitele automobilů na CNG (Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn) letos stojí provoz téměř třikrát tolik než před dvěma roky. Citelné zdražení však pocítili prakticky všichni motoristé. Titulem „nejvýhodnější“ se stále honosí LPG, což je s ohledem na situaci na trhu s energiemi tak trochu ironie.
Zemní plyn sice zdražuje a těžko odhadovat, co s cenou LPG udělá poškození plynovodů Nord Stream. Faktem zůstává, že auta jezdící na zkapalněný ropný plyn platí za nejúspornější. Naopak si mohou zoufat lidé, kteří si z ekonomických důvodů pořídili vozidlo s přídomkem TGI, G-Tec či Ecofuel. Za poslední dva roky cena stoupla o 267 procent, což nenechává nikoho na pochybách o černé budoucnosti CNG.
Co se týče cenového růstu ostatních pohonných hmot, nafta za od léta 2020 zdražila o 69 procent, LPG o 46 a benzín o 44 procent.
Auta na CNG sice nikdy nešly na dračku (jejich prodeje brzdily především vyšší cenovky a nejistá návratnost), ale bývaly synonymem velmi levného provozu a daňových výhod. A ačkoliv se plnicí stanice CNG v rámci ČR nikdy nerozšířily jako LPG čerpací stanice, cena stlačeného zemního plynu spořílky vždy ukolébala.
Aktuální informace o průměrné ceně CNG na českém trhu můžete sledovat na stránkách cng.cz. Při současných 72,35 Kč za kilogram plynu vychází každých sto kilometrů po 4 kg paliva na cca 289 Kč. V praxi to znamená, že se provoz takového auta dostává na úroveň benzinu a nafty.
Jedno je tedy přeci jen jisté. Nad CNG se stahují mraky a bez ruského plynu, který z globálního evropského trhu prakticky zmizel, nemá v nejbližší době naději na zlevnění. Naštěstí je tu LPG, jehož výrobu z 60 % zaštiťuje rafinérské zpracování ropy.