Vyšel TÜV Report 2019
Německý časopis Auto Bild před nedávnem vydal TÜV Report 2019. Žebříček spolehlivosti automobilů vychází z 8,8 milionu záznamů německých technických kontrol. Jeho nejnovější vydání potvrzuje dlouhodobé trendy. Levné a dlouhodobě méně spolehlivé značky a modely uzavírají peloton i nyní, stejné je tomu u premiantů. Částečně potvrzen je také růst kvality korejských výrobků.
Kritici adorování klíčového slova “TÜV Report” namítají, že jde spíše o statistiky monitorující vztah provozovatele k vozu či úřednímu šimlu více než spolehlivost auta samotného. Solidní majitel i poruchové auto před “technickou” nechá opravit a diletant přijede s prasklými žárovkami na všech světlech. Mnoho lepších statistik, které by sloužily jako vodítko pro zájemce o ojetinu, však neexistuje.
I letos ve statistice najdete auta rozdělená podle věku. Zvlášť byly hodnoceny vozy staré 2-3 roky, 4-5 let, 6-7 let, 8-9 let a 10-11 let. Stále se potvrzuje, že nejméně problémů mívají zánovní vozy, byť už několik desítek let existují hlasy, že modernizace aut snižují jejich spolehlivost. Ani TÜV Report 2019 tento trend nezaznamenal. A výsledky?
Staří 2-3 roky
Mezi nejmladšími ojetinami vládnou Němci. Pozici jedničky už tradičně drží Porsche 911 s 2,5% závadových vozů. Tomu jistě přeje i poměrně nízký průměrný nájezd. Jen o desetinu procenta na sporťákem se o druhou příčku dělí Mercedes-Benz Třídy B a Mercedes-Benz GLK. Za nimi je znovu třícípá hvězda, tentokrát SLK, dále Audi Q3 a Mercedes-Benz Třídy E. Nejspolehlivějším autem pro masy tak je Hyundai i30 na celkové 7. příčce s 3% závad.
Na druhém konci se naopak chýlí tradiční rumunsko-francouzsko-italské trio. Téměř 15% Dacií Logan mělo na německé “STK” problém. Předposlední místo patří Renaultu Clio a Fiat Punto skončil hned před ním. Milovníky korejského zázraku překvapila Kia Sportage na pozici hned před malým Fiatem. Ta se dělí o nelichotivé umístění s Fordem Ka.
inzerce
Stáří 4-5 let
Vítězství Porsche 911 i mezi staršími ojetinami nepřekvapí. Stejně je tomu i v případě stříbra pro Mercedes-Benz Třídy B a bronzem pro Audi Q5. To “brambory” pro Renault Captur jsou hodně velkým překvapením. Jen si porovnejte jeho 5,3% závad s hodnocením mladšího a technicky podobného Clia v předchozím odstavci.
Na druhé straně zcela propadl Peugeot 206. Jeho 28% závadových kusů je daleko za měřítkem konce spektra, jímž je Dacia Logan. Spolu s nimi se přes 20% vyšplhal i Chevrolet Spark.
Stáří 6-7 let
Devět nejspolehlivějších sedmiletých aut nepřekročilo hranici 10% poruchovosti. Jen si to číslo porovnejte se zánovním Loganem. První příčku Porsche 911 byste už asi uhodli (6%). Na stupních vítězů jej doplňují další německé sporťáky – Mercedes-Benz SLK a Audi TT. Kromě prémiových výrobců se do TOP10 dostalo Mitsubishi ASX a Mazda 3.
Druhá část spektra končí nijak překvapivě Dacií Logan (30,6 %). Renault Kangoo, Peugeot 206, Dacia Sandero a Renault Twingo jen dokreslují (rumunsko-)francouzskou bídu.
Stáří 8-9 let
Až u devítiletých vozů se skoro žádný neprosmýkl pod desetiprocentním hodnocením. Výjimkou je tradiční hvězda – Porsche 911. Stříbro BMW X1 a bronz pro Audi TT až tak překvapivé nejsou. O čtvrté místo se dělí Toyota Avensis a Volkswagen Golf Plus, z neprémiových výrobků stojí za zmínku deváté místo Hondy Jazz s jen o procento horším hodnocením, než jakého dosáhla zánovní Dacia Logan.
To závěr pole je stále stejná (nebo podobná) písnička. Dacia Logan tentokrát pokořila Chevrolet Matiz a Renault Kangoo. Mezi nejhoršími je ještě Peugeot 206 a Volkswagen Sharan.
Stáří 10-11 let
I mezi nejstaršími hodnocenými vozy vítězí Porsche 911 (11,7%). Druhá Mazda 2 ztrácí propastná 4%. Do 20% se vejde ještě Audi TT, Mercedes-Benz SLK, Volkswagen Golf Plus, Toyota Auris a Toyota Corolla Verso.
Dacia Logan na druhém pólu tabulky pokořila 40% a hned před ní se umístili Renault Mégane, Chevrolet Matiz, Ford Ka a Volkswagen Sharan.