Výlet do Museo Casa Enzo Ferrari

Cestovní a sportovní automobily Ferrari, to jsou pravděpodobně nejvíce evokující auta v automobilové historii. Jsou příkladem toho, jak se automobil může stát symbolem nadčasové krásy. Značka Ferrari inspiruje každého automobilového nadšence. Jsou to auta, která si zachovávají kouzlo po celá desetiletí. Svojí věčnou a neporazitelnou smyslností, kterou každý, zejména červený, vůz vyzařuje kolem sebe. Pomyslnou Mekkou každého skalního fanouška může být směle Museo Casa Enzo Ferrari v italské Modeně. Následující řádky nechť čtenáři přiblíží, jak to tam vypadalo v listopadu 2019, v době, kdy tam byla instalována výstava s názvem “Capo lavori senza tempo”. Tedy Nadčasová mistrovská díla.

Výlet do Modeny může začít na vlakovém nádraží v nedaleké Bologni. Elegantními patrovými vagony příměstského vlaku neomylně zajedete až na místní nádraží. Po 10 minutách chůze vás šipky nasměrují k nevysoké budově, výrazně se vymykající ostatní zástavbě. Autorem stavby ze skla, betonu a železa je náš pan architekt J. Kaplický. Muzeum zde stojí od roku 2012. V jeho těsné blízkosti stojí krásně zrekonstruovaná budova Officina meccanica Alfredo Ferrari. Právě v ní začneme naši prohlídku. Ovšem pozor! Pokud přicházíte s pejskem, můžete jej odložit do stylových psích boudiček. Přiměřeně dle jeho velikosti.

Začneme tedy v cihlovém objektu se zachovalou kanceláří mistra Enza. Hned vedle kanceláře se nachází někdejší výrobní a opravárenská hala. V době návštěvy v ní byla výstava motorů této značky. I pro neodborníka jsou vystavené motory elegantní a pohledné. Mnohé z nich ovlivnily ve své době technologii automobilového světa. Nyní továrna běžně nabízí tříletou záruku na motor. V roce 2014 přišla s novinkou- dvanáctiletou zárukou na motor! Tato záruka není limitována najetými kilometry. Ovšem za tuto výhodu je třeba si už při nákupu připlatit. A s vozem pak absolvovat každoroční technickou prohlídku. Tímto krokem chce rozptýlit jakékoliv pochybnosti, zda jste koupili opravdu to nejlepší zboží. Takováto prvotřídní dokumentovaná péče samozřejmě výrazně přispěje k udržení hodnoty vozidla. U nás se cena první běžné technické prohlídky vozu Ferrari pohybuje v řádech desítek tisíc Kč.

Hned přes dvorek přejdeme skleněným průčelím do monumentální stavby – muzea Ferrari. Skalní fandové značky si mohou hned v úvodu vyzkoušet jízdu na dokonalém simulátoru jízdy – v červené formuli 1. Uspořádání obrazovek, konstrukce trenažeru a formulový volant poskytnou dokonalý vjem jízdy. Hned vedle je prodejna s certifikovanými suvenýry této tovární značky. Samozřejmě, že ceny jsou zde odvozeny o výjimečnosti místa, kde se prodávají.

Následně  se vchází do chrámu Ferrari. Obrovská zastřešená plocha bez jediného opěrného sloupu. Auta na větších či menších panelech. U všech podrobné popisky. Ano, tak toto je expozice pro nadčasová mistrovská díla. Kurátoři výstavy zde vybrali opravdu všechna velkolepá turistická a sportovní auta. Je tady k vidění přehlídka těch nejelegantnějších vozů se vzpínajícím se koněm. Řada zde vystavených vozů byla nesmazatelným mezníkem v automobilovém sektoru. Ovlivnily styl a technologie celého automobilového světa.

Zvláštní obrazovou pozornost věnuji modelu Ferrari 750 Monza. Vozů jako tento na obrázku se okolo roku 1954 vyrobilo 31 kusů. Automobil v té době dosahoval úctyhodných 260 km/h. Zajímavou historii má model téhož označení vyvezený do USA. V únoru 1957 se tento vůz prodal za 7 000 USD. Zahrál si v několika filmech, absolvoval i nějaké závody. Pak byl pečlivě zrekonstruován. Společnost RM Auctions jej několikrát nabídla do aukce. Prodal se v roce 2006 za 1,1 mil. USD, v roce 2011 za 2,53 mil. USD a konečně v roce 2016 za 5,22 mil. USD. Dlužno dodat, že tento “americký” kus má číslo podvozku shodné s číslem motoru 0492 M.

Jako zástupce aktuálního sportovního trendu jsem vybral vůz vůz Ferrari Monza SP 1, vůz, který už při prvním pohledu vzbuzuje neodolatelnou touhu svézt se v něm. Pocit podobný instinktu. Vůz který je excelentní diamant na čtyřech kolech. Tato kombinace krásy a funkčnosti nemohla na výstavě nadčasových mistrovských děl chybět. Továrna jich v limitované edici vyrobila 499 kusů. Vůz, který se nový prodával za 1,6 milionu eur. Všechny vyprodukované vozy měly své zákazníky dopředu vybrané. Vyráběn byl ve dvou verzích. Dvoumístný a jednomístný. Nikdo si nemohl koupit obě verze, aby se dostalo na všechny zájemce. Aktuálně se nabízí Ferrari Monza SP 1 za krásných 1 150 000 eur. Sympatické je, že druhý nabízený v Německu zlevnil z 3 141 000 eur o milion.Eur. Za tyto peníze se nabízí auto, které hladce dosahuje rychlosti 300 km/h. Pevný start na rychlost 100km/h? Za rovných 2,9 s. Vůz s jedním sedadlem a bez čelního skla. Místo něj má deflektor. To je virtuální větrný štít vzniklý vyvýšením karoserie v místě řidiče. Takové auto se řídí tříramenným multifunkčním volantem opatřeným startovacím tlačítkem. Limitovaný originál nemá žádné aerodynamické výstřelky. Po Evropě se s ním svezete bez problémů. V USA nebo Asii jen po uzavřeném okruhu. Důvodem je chybějící čelní sklo. Vůz tam nebyl na rozdíl od Evropy homologován.

A že to v celé Lombardii žije auty, dokazuje i snímek z recepce hotelu v Bologni. Malý Fiat připíchnutý na stěně tvoří důmyslnou dekoraci.

inzerce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.