Výběr ojetiny? Bez klimatizace ani náhodou!
Pokrok nezastavíš. Mobily se zvětšují, počítače zrychlují a autům roste seznam výbavy, kterou považujeme za nezbytnou. Málokdo už dneska pořídí přibližovadlo bez klimatizace, a to ani ojeté.
Podobné to začíná být s parkovacími senzory. A vysledovat lze i další trendy. „V padesáti procentech případů mají zákazníci vůz předvybraný na základě recenzí nebo zkušeností. Z toho polovina na výběru trvá, druhá polovina se nechá přesvědčit k jiné volbě,“ říká Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLabu. Čtvrtina lidí pak vybírá mezi několika modely a definitivně se rozhoduje až na základě vyzkoušení konkrétních vozů na místě. Pro bazarníka je nejzajímavější ta poslední čtvrtina, která nemá představu žádnou a nechá si doporučit vůz na místě. „Podle našich dat jen naprosté minimum zákazníků přichází do autobazaru s naprosto přesnou představou, co chce pořídit,“ dodává Gálik.
V drtivé většině pak automobily lidé nechodí vybírat sami. Nejčastější je návštěva autobazaru v páru, tedy partnerském. Nezřídka však přichází dvojice otec-syn nebo dva kamarádi. Výjimkou není ani příchod celé rodiny. Rozdíly v pohledu na nákup samotného vozu lze vysledovat i u zástupců obou pohlaví. „Pro ženy je u vozu nejtypičtějším požadavkem minimum budoucích servisních nákladů, vyžadují je zhruba čtyři z pěti zákaznic. Muži s budoucím servisem více počítají,“ vysvětluje Gálik. Zajímavé jsou i preference motorů. Zatímco ženy stále více fandí těm zážehovým, u mužů s 51% prodaných vozů mírně vedou ty se vznětovou jednotkou.
Češi zároveň touží znát minulost vozů, o něž mají zájem. Téměř všichni zákazníci chtějí vědět, zda bylo auto havarované a zda má doložitelnou servisní historii. Osvěta zřejmě začíná působit, neboť pomalu ale jistě z výsluní mizí mantra počtu najetých kilometrů. V průměru 8 z 10 zákazníků raději zvolí vůz s vyšším nájezdem a jasnou historií než s nižším a nejasnou minulostí. „S rostoucí náročností zákazníků se vozy bez jasného původu stávají téměř neprodejnými, proto je u nákupu vždy detailně prověřujeme,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.