Víte, jak poznat špatnou ojetinu už v autobazaru?

Označení bazarista se dnes stalo téměř synonymem pro slovo podvodník. Nabídka ojetých vozů je dnes nebývalé široká, ale každý, kdo o jejich koupi má zájem, se musí mít na pozoru, zda před ním stojí solidní vůz nebo naleštěná bída. Vždy se doporučuje pořizovat vůz z druhé ruky pouze po důkladné zkušební jízdě a prohlídce v autoservisu. Existuje však několik tipů, jak poznat špatnou ojetinu, i když nejste odborník a vůz pouze stojí na výstavní ploše bazaru. Zde je několik z nich:

Pneumatiky

Obutí vozu je věc na první pohled viditelná a snadno zkontrolovatelná. V případě pneumatik by se měl zájemce o vůz soustředit už na jejich značku. Pokud na autě najdete zánovní pneumatiky věhlasného výrobce s údajem DOT nepříliš vzdáleným od aktuálního data, jedná se o první indicii, že předchozí majitel na autě nešetřil. Kvalitní guma se sjetým vzorkem může ukazovat na to, že s prodejem vozu bylo počítáno a před ním se upustilo od výraznějších investic. Zřejmě nejhorší zprávou je situace, kdy na voze najdete co nejlevnější pneumatiky asijské provenience nebo dokonce protektory. Tady začíná být jasně patrno, že se na provozu auta šetřilo dlouhodobě.

Rozhodně se vyplatí důkladně zkontrolovat i stav dezénu. Jeho různá hloubka na různých částech běhounu může znamenat problém na podvozku. Může jím být rozhozená geometrie, jejíž oprava vyjde na dva tisíce korun, ale také něco závažnějšího, co už odhalí pouze servis po zdvihnutí vozu.

A určitou zpětnou vazbou je i nahuštění pneumatik. Téměř prázdná kola totiž cosi o předchozím majiteli i bazarníkovi prozrazují také.

Ford Focus 2. generace, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Ford Focus 2. generace, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Brzdy

V případě, kdy je auto v bazaru vybaveno litými koly s velkými otvory, máme k dispozici další indikátor stavu auta – lze totiž hrubě zkontrolovat brzdy. Ty lze samozřejmě považovat za spotřební materiál, ale jejich kompletní výměna může prodražit nákup auta o dalších deset tisíc korun. Zkontrolujte především sílu třecího média na destičkách a stav kotoučů. Orezlé části, rýhy na brzdné ploše nebo znatelný vroubek na kraji kotouče indikují, že brzdy mají to nejlepší za sebou, aniž byste to museli zkoušet během jízdy.

Těsnost motoru

Dalším z tipů, jak poznat špatnou ojetinu, je kontrola stavu motoru. Ponechme stranou svinčík v motorovém prostoru, který před vámi otevře obsluha bazaru. Větším problémem může být netěsný agregát, z nějž prosakuje mazivo. Ve většině autobazarů je pod auty nádoba, která zamezuje jeho proniknutí do půdy. Podívejte se i do ní. Pokud je plná černé zapáchající tekutiny, může to značit problém vozu i lenost prodejce.

Stav podvozku

Zjištění stavu podvozku je jednou z hlavních součástí předprodejní kontroly vozu v servisu. I bez zvedáku a velkých znalostí lze však odhalit neduhy vozu. Nakloňte se pod auto a zkontrolujte, jak jsou na tom nápravy z korozí. Je vidět ochranný nátěr nebo spíše to, že rez se začíná dostávat i do hlubších vrstev materiálů? Pokud jsou v dohledu i tlumiče, rozhodně zaměřte svůj zrak i na ně. Jak moc jsou “unavené”, asi nepoznáte, ale že z nich tlumící médium, to už ano.

Interiér

Už pohled do interiéru je jedním z indikátorů, jak poznat špatnou ojetinu. Ošoupaný volant, zprohýbané výplně bočnic nebo zničené gumy na pedálech u auta, jehož proklamovaný kilometrový proběh začíná jedničkou, mohou znamenat, že si s počítadlem kilometrů někdo pohrál. Prodejci to však vědí a tyto pohledové díly často před prodejem vymění. Někteří jsou na to ale líní, nebo mají pocit, že se jim to nevyplatí.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.