Toyota MR2 (3. generace)
MR2 byl vždy sporťák. První generace se prodávala od roku 1984 a stejně jako druhá byla dvoumístným uzavřeným (někdy jako targa) středně velkým sportovním vozem. Název MR2 je vlastně všeříkající. MR (mid-rear) poukazuje na motor uložený za sedadly, nebo chcete-li před zadní nápravou. Dvojka na konci pak označuje počet míst. Jen pro úplnost je dobré zmínit, že poháněna jsou zadní kola. Tato kombinace předurčila eMeRDvojku k suplování Ferrari pro chudé. A jak klesala jejich cena jako ojetin, platila tato nálepka stále výrazněji. Někteří tuneři dokonce logo Toyoty na červených MR2 nahrazovali černým hřebcem.
Třetí generace Toyoty MR2 se objevila na trhu v roce 1999 a výrazně pozměnila svou image. Stal se z ní prťavý roadster. Zkrátila se o 20 centimetrů na necelých 3,9 metru, šířka 1,7 metru a výška 124 centimetrů se však de facto nezměnily, stejně jako systém pohonu. S Ferrari si už teď malou Toyotu pletl málokdo. Naopak její podobnost s Porsche Boxster leží dodnes leckomu v žaludku. Se střechou však malá Toyota shodila také více než dva metráky váhy. Nyní se vešla do jedné tuny. Tím se mohl zmenšit také agregát. Benzinové motory o objemu 2.0, resp. 2.2 litru nahradil čtyřválec 1.8 litru s proměnným časováním ventilů, který dosahoval výkonu 103 kW při 6400 otáčkách za minutu a maxima točivého momentu 172 Nm o dva tisíce otáček dříve. To Toyotě stačilo na zrychlení z 0 na 100 km/h za 7.9 s. Maximální rychlost vozu činila 210 km/h. Z dnešního pohledu se o nijak úchvatná čísla nejedná a i před patnácti lety existovala rychlejší auta, ale MR2 ve třetí generaci konkurovala především Mazdě MX-5. Ne, u těchto vozů nejde o absolutní rychlost, ale o zábavu za volantem a schopnosti na zakroucených okreskách. A na těch jsou oba tyto vozy úchvatné. Toyotě navíc dodává punc jedinečnosti umístění motoru a s tím spojené rozložení hmotnosti. Řada uživatelů tak o Toyotě tvrdí, že jezdí ještě lépe než Mazda. Nebezpečí však číhá za hranou. Zatímco Mazda je čitelná i za ní, Toyota umí být kousavá a kus, který dnes není po nehodě, aby člověk pohledal. V čem je na tom naopak ještě hůř než konkurenční roadster je praktičnost. Uvnitř se s místem neplýtvalo a kufírek pod kapotou sotva pojme nákup na pár dní.
Toyota MR2 třetí generace prošla v roce 2003 drobným faceliftem, či spíše několika málo vylepšeními. Její prodej skončil v roce 2007 a na čtvrtou generaci dodnes čekáme.
Co se prodejů týče, eMeRDvojku po celou dobu jejího života válcovala Mazda MX-5. I dnes nabídka ojetin není příliš široká. Případní zájemci musejí navíc hodně vybírat. Za těch přibližně 15 let provozu bylo jen málo kusů po celou dobu patřičně opečováváno. Naopak hodně malých Toyot jejich předchozí majitelé nešetřili. Na stavu jinak velmi spolehlivého auta se v tomto případě více než jinde vyplatí hledat “auto po důchodci – fanouškovi”. Ceny těchto aut se dnes pohybují nejčastěji v relacích mezi 100 a 150 tisíci Kč. Za takové peníze jiný podobný sporťák budete shánět jen těžko.