Toyota GR Yaris – auto, které vlévá život do žil

Nevím, jak současná automobilová produkce působí na vás. Mou osobu se jí však povedlo dokonale utlumit až uspat. Fanoušek do volantů, rychlých kol a vůně benzinu je stále více a více masírován nesmyslnou motoristickou eko-lobby, která hlásá pokroková hesla o nulových emisích. Jako by nebylo jasné, že jediný ekologický způsob dopravy je chůze a, s přimhouřenýma očima, možná ještě jízda na kole. Ano, vše je otázka míry. Současnost ale příliš nepřeje běžnému smrtelníkovi tu svou míru vidět také v nějaké té zábavě za volantem. Čest výjimkám.

Pokud rádi sníme o autech, jejichž cenovka z nich ale nedělá a priori nedostupné zboží, moc těch se syndromem “ach” na trhu nenajdeme. Vyjma Mazdy MX-5 a dvojčat Subaru BRZ/Toyota GT86 je na trhu ještě pár hot hatchů. My, co pamatujeme osmdesátá a devadesátá léta, resp. auta z této doby, si však uvědomuje, jak strašně sterilní ty dnešní silné a rádoby sportovní odvozeniny od hatchbacků jsou. Japonci ale před pár dny představili auto, které mi vrátilo nadšení pro plynový pedál. Toyota GR Yaris je možná největší dnes možný návrat do minulosti.

Toyota GR Yaris, foto: Toyota

Toyota GR Yaris, foto: Toyota

Proč? Tříválcovým přeplňovaným motorem je tedy soudobá, až to hezké není. Tím to ale také končí. Z šestnáctistovky (!) se totiž dere 260 koní a 360N.m, což z ní činí nejsilnější tříválec historii. Brutální síla na ani ne čtyři metry dlouhého prcíka. Vždyť také z nuly na sto zrychlí za pět a půl vteřiny, podle některých zdrojů dokonce ještě o tři desetiny rychleji.

Toyota GR Yaris, foto: Toyota

Toyota GR Yaris, foto: Toyota

Toyota GR Yaris ale rozhodně nekončí zástavbou silné jednotky a přitvrzením podvozku. V Gazoo Racing by takhle práci neodflákli. Tady se zkombinovala přední část toyoťácké platformy pro malá auta a zadní pro kompakty. Tím nové auto získalo nejen dvojité lichoběžníky na zadní nápravu, slibující skvělé jízdní vlastnosti, ale zejména možnost pohonu všech kol. Ale žádný haldex! Tady jde síla ke všem čtyřem kolům neustále. Různé jízdní módy znamenají jenom různé poměry sil na přední a zadní nápravu. I proto Japonci hovoří o kombinované spotřebě 8,9 litru na 100 km. Tohle železo má nějaké ztráty a také něco váží. Hmotnost celého vozu pak překonává 1200 kilogramů.

Toyota GR Yaris, foto: Toyota

Toyota GR Yaris, foto: Toyota

Když se pak na auto podíváte zvenku, jednoznačně poznáte tvary nového Yarisu. Nenechte se ale zmást. Buclaté blatníky ukrývají mocně natažený rozchod kol. Prodloužila se i přední kapota a naopak nezbylo místo pro druhý pár dveří. Toyota GR Yaris je sice postavena na základech běžného yaríska, mnohem blíže má ale k rallyovým speciálům WRC. Tohle je Impreza WRX STI současnosti! Tak snad ji Toyota nakonec neuvolní jako limitku několika stovek kusů a snad vyjdou i odhady ceny pod milion korun.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close