Test ojetiny: Škoda Fabia Junior 1.4 MPi (od Dominiccars)
Škoda Fabia Junior byla jednoznačnou odpovědí na poptávku po co nejlevnějším novém voze. Jinak velmi solidní malý hatchback prošel nekompromisním snižováním výrobních nákladů, které odneslo lakování nárazníků, čtrnáctipalcová kola, snad veškerá komfortní výbava na palubě, ale i třeba airbag spolujezdce. Jakmile někde projela Fabia Junior, díky černým nárazníkům všichni okolo hned věděli, že to je to nejlevnější české auto. A co hůř, chybějícími dvířky schránky před spolujezdcem, posilovačem řízení a podobnými výstřelky to vůz křičel i na svého řidiče.
Je tak trochu s podivem, že tohle auto potkáváme v provozu celkem často. Vysvětlení lze nalézt v tom, že si jej kupovali lidé zvyklí se o svoje přibližovadlo starat. Auto bez posilovače a s nejslabšími jednotkami pod kapotou také nelákalo závodníky, takže Škoda Fabia Junior ve statistikách nehodovosti figuruje jen málokdy. Dnes se tak může stát zajímavou ojetinou pro někoho, kdo hledá opravdu levné (kterým za nova vlastně úplně nebylo) a technicky jednoduché auto.

Škoda Fabia Junior, foto: Alofok – vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10872793
Ve Škodě Fabii Junior se téměř nemá co rozbít. Po stránce elektrické výbavě tu není skoro nic a ostatní technika je léty prověřená a v případě poruchy i levná na opravení. I obutí na třináctipalcová kola vyjde levněji než na větší čtrnáctky a nějaký ten ťukanec na nelakovaném nárazníku přežijete snáz než ošklivou rýhu v opečovávaném laku. Jenom ta koroze už se po patnácti letech pomalu hlásí ke slovu.
Základ auta je stejný se všemi ostatními Fabiemi 1. generace. To je dobrá zpráva, protože na svou dobu šlo o velmi solidní vůz. Nechyběla ji prostornost ani robustnost. A, pokud to v záplavě těchto aut lze posoudit, její design už je sice zastaralý, rozhodně mu však nechybí dávka nadčasovosti. Komu ale jde o design auta, které je na první pohled levné?
A motorizace? Černo-barevné Fabie poháněl nechvalně proslulý tříválec 1.2 HTP, a několik měsíců i ještě o dvě deci menší jednotka. Na litry ale tehdy ještě nebyla doba. Jako nejlepší volba se tak jeví čtrnáctistovka MPI, která je v rámci Fabie Junior vlastně nejsilnější motorizací. Takový vůz z roku 2002 otestoval Dominik Parajka z webu dominiccars.sk. Modrásek měl natočeno 140 000 km a je to Junior se vším všudy. Tedy spíš bez všeho všudy. Jak se mu auto líbilo? Podívejte se.