Suzuki Vitara letos slaví třicetiny

Třicáté narozeniny jsou v lidském životě předělem, kdy se mládí pomalu ale jistě začíná stávat zralostí. Auta stárnou poněkud rychleji, ale i křížky na krku jim mohou slušet. To je přesně případ Suzuki Vitara. Pionýr segmentu SUV byl představen roku 1988.

Suzuki Vitara od té doby ve čtyřech generacích našlo 3,65 milionu zákazníků za 191 zemí po celém světě. Za tři dekády auto postupně rostlo, aby v poslední generaci prošlo pracím režimem na 90 °C a změnou image v módní malý vůz. I ta ale ve svém segmentu platí za největšího drsňáka a drží tuzemské prodeje japonské značky nad vodou. To však není nic proti Maďarsku, kde jde o nejprodávanější vůz vůbec. A s blížící se modernizací se na tom nejspíše nic nezmění.

Unikátní konstrukce

Dvacet let po zahájení vývoje malého offroadu Jimny či Samurai se Suzuki podařilo vytvořit zcela nový druh automobilu. Měl pohon všech kol a cíl zkombinovat vlastnosti offroadu s komfortem a praktičností běžných osobních aut. Dnes bychom řekli SUV.

Suzuki Vitara, foto: Bull-Doser at English Wikipedia - vlastní dílo, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21847934

Suzuki Vitara, foto: Bull-Doser at English Wikipedia – vlastní dílo, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21847934

Robustní podvozek s žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou dokazuje, kam se automobilový průmysl za třicet let dostal. To nakonec platí i o méně než tuně hmotnosti a rozvoru 2 200 mm. Naopak použití vinýtých pružin bylo v té době relativně novátorským řešením.

Tři roky po uvedení třídveřového modelu se na trhu objevil praktičtější pětidveřová varianta. Délka tehdy kompaktního vozu činila 4030 mm, což je o něco méně než u současné Vitary, kterou řadíme o třídu níže.

Inovace

Rok 1994 přinesl další mezník. Jedním byl systém pohonu Drive Select 4×4, díky kterému mohl řidič za jízdy volit mezi pohonem přední a obou náprav. 2WD a 4WD za jízdy. O rok později se do útrob tohoto Japonce dostala nová vrcholná motorizace – šestiválcový dvoulitr o výkonu 136 koní. Rok 1996 zase přinesl dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel. Téměř desetiletý výrobní cyklus první generace Suzuki Vitara znamenal prodeje více než milionu vozů. Druhá i třetí generace sice neměly tak dlouhý život, úspěchem však na tu první dokonale navázaly, i když do názvu dostaly slovo Grand. Toho se zbavila až současná čtvrtá generace.

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close