Subaru Impreza (3. generace): Tak trochu jiná ojetina
Kompakt Subaru Impreza není třeba milovníkům vůně benzinu nijak zdlouhavě představovat. Automobilka s Plejádami ve znaku jej jako sedan začala produkovat v roce 1992. Po osmi letech ji nahradila druhou generací, která, stejně jako ta první, sázela na výborné motory typu Boxer (vyjma slabších verzí) a stálý pohon všech kol. Její produkce končila v roce 2007. Třetí generace přišla (do Evropy pouze) jako hatchback. A to nebyla jediná změna.
Poslední Impreza, která se k nám oficiálně dovážela, byla představena v dubnu 2007 na autosalonu v New Yorku. Nejen skalní fanoušky šokoval její přerod v hatchback. Nutno říct, že jako sedan se v některých částech světa prodávala také. U nás se sedan prodával pouze v ostré verzi WRX Sti, kterou jako hatchback fanoušci nepřijali. Mezigeneračně udělalo Subaru obrovský kus práce v designu i kvalitě interiéru.
Exteriér byl zprvu přijímán rozpačitě. Historie však ukázala, že je poměrně nadčasový a malý počet prodaných vozů má za následek jeho neokoukanost. Velký rozdíl je, zda před vámi stojí základní model na malých kolech nebo vůz, který je už továrně trochu naposilován spojlery a nástavci a zdobí jej i větší kola. Zatímco v základu jde o takovou šedou myš, jejíž nekonfliktní oblé linie nekorespondují s agresivními předními i koncovými světlomety, verze Sport či dokonce WRX a WRX Sti vypadají, jak se podle jejich názvu sluší a patří.
Velký kus práce odvedli inženýři Subaru také v interiéru. Ten sice nedosahoval kvalit soudobých Golfů nebo dokonce prémiovek, ale to od Subaru nikdo nečeká ani dnes. Mezigeneračně se však kvalita a styl uvnitř vozu výrazně zvýšil. Prostor čtyřem dospělým v pohodě stačí. Pouze kufr je slabina. 301 litrů tradičně mělkého zavazadlového prostoru by dnes neoslnilo ani o třídu níže. Zde si svou daň vybral pohon všech kol.
Impreza však vždy byla především řidičské auto. Její třetí generace na tom nic nezměnila. Podvozek byl sice o poznání měkčí než u předchůdců a dost se při ostré jízdě nakláněl, jeho schopnosti však zůstaly impozantní. Nízké těžiště je prostě nízké těžiště.
Základní pohonnou jednotkou byla patnáctistovka o výkonu 79 kW. Čtyřkolce však propůjčovala podprůměrnou dynamiku. Ne nadarmo platí za nejlevnější motorizaci mezi ojetinami, i když jde o spolehlivý agregát. Doporučit příliš nelze ani dvoulitrový Boxer Diesel. Subaru jej uvedlo na trh s velkou pompou a testující novináři z něj byli nadšeni. Motor to je rozhodně dobrý. Nakonec je držitelem titulu motor roku. S najetými kilometry se však ukázaly jeho neduhy a napříč ojetinami platí za jeden z nejméně doporučovaných agregátů. Nakonec, projděte si zkušenosti majitelů například na Subaruclubu. Dvouapůllitrové přeplňované motory jsou doménou modelů WRX a WRX Sti, což však nejsou úplně klasické hatchbacky pro běžného řidiče, takže o nich někdy příště. S klidným srdcem tak lze doporučit dvoulitrový zážehový motor. Poskytuje výkon 110 kW a kroutící moment 196 Nm. Žádný extra sprinter to není, ale 1400 kg vážící Impreza s ním zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá pod 10 sekund. Jen je třeba počítat nejméně s osmilitrovou spotřebou benzinu.
Subaru Impreza 3. generace rozhodně není autem pro každého. Je to pohodlné auto pro řidiče, kteří si potrpí na schopný podvozek a výborné jízdní vlastnosti. Se zážehovými motory pod kapotou je splněn předpoklad spolehlivosti. Pohon všech kol a redukční převodovka otevírají řidiči Imprezy možnosti, které s jiným hatchbackem nemá. Na druhou stranu si za to u čerpací stanice nechá řádně zaplatit. Praktičností také nevyniká.