Spartak slaví šedesátiny
První Spartaky, jak se Škodě 440 podle prvních návrhů nazvu přezdívalo, se objevily na trhu začátkem října 2015. V těchto dnech je tomu tedy přesně šedesát let. Toto výročí vám chceme připomenout i krátkým videem z cesty pánů Pařízka a Mikuly po Africe.
Škoda 440 měla být pouhým mezitypem, který měl dočasně zaplnit mezeru pod svou větší sestrou – Škodou 1200. Většinu dílů tak nový model převzal z již existujících Škodovek, zejména že Škody 1101 a 1102 a Škody 1200. Práce na zcela novém modelu však šly velmi pomalu a Spartak tak eMBéčku uvolnil cestu až v roce 1964. Prodával se tak 9 let. Vzhledem k tomu, v jaké době ale přišel na svět, se prodejním hitem stát nemohl. Po měnové reformě nemělo obyvatelstvo úspory a mladoboleslavské továrně pro změnu chyběly kapacity. Škoda 440 tak byla dlouhou dobu k mání pouze na poukaz, který dostávali například nejlepší zaměstnanci, a to za základní cenu 27 450 Kčs. V kontextu průměrného platu, který v roce v roce 1955 činil necelých 1300 Kčs to tedy lidovka zrovna nebyla.
Původní Spartak byl během let průběžně modernizován a pod jeho kapotu byly postupně montovány silnější motory pohánějící zadní dvojici kol. Vznikly tak třeba Škoda 445 a Škoda 450, tedy populární roadster Felicia. První číslo v označení modelu vždy udávalo počet válců, druhé pak výkon měřený v koňských silách.
Krátké video ukazuje Spartak cestovatelů Ladislava Mikeše Pařízka a Lubomíra Mikuly na cestách Guineou. Tato dvojice proslula především cestami po Africe, z nichž vznikla řada cestopisů, bohužel poplatných době. Pokud by bylo třeba vypíchnout jeden cestovatelský úspěch této dvojice, pak určitě objevení a popsání pramenů řeky Niger na jaře roku 1959.