Škoda Trekka slaví půltoletí
První v Čechách sériově vyráběné auto určené alespoň okrajově do terénu je Škoda Yeti a nyní i její větší bráška – Kodiaq. Obrazné první metry mimo zpevněné komunikace ale Škoda začala polykat před padesáti lety na Novém Zélandu.
Škoda Trekka vznikla jako výsledek spolupráce mladoboleslavské automobilky a importéra ze země ptáka kivi. Pokud vám Nový Zéland přijde jako hodně exotická destinace pro tehdejší okřídlený šíp, pak vězte, že se sem vozidla Laurin & Klement dovážel už před více než sto lety. V případě Trekky se jednalo o zřejmě první automobil navržený i vyráběný v tomto tichomořském státě, byť se na jeho vývoji podílel kromě novozélandského designéra George Taylora i český vedoucí vývoje karoserií Škoda Josef Velebný.
Novozélandští farmáři, řemeslníci a obchodní zástupci potřebovali v šedesátých letech automobil, který byl schopný i pohybu v terénu. Že by se takovým mohla stát výrazně přepracovaná původní Škoda Octavia s poháněnou zadní nápravou se nám nyní může zdát jako utopie. Přesto se za 6 let výroby prodaly téměř tři tisícovky těchto vozů.
Upraven byl především rozvor náprav, který se z 2389 mm smrskl na 2165 mm, a stálý převod nápravy z 4,78 na 5,25. Škoda Trekka disponovala světlou výškou velmi solidních 190 mm, kterou nahnala i díky velkým patnáctipalcovým pneumatikám.
O pohon se staral vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 kubických centimetrů, který dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ten ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval rozpohybovat hranatý automobil až do rychlosti 110 km/h a za svou práci požadoval v průměru 11 litrů paliva každých 100 kilometrů.
V nabídce bylo hned několik variant: třídveřové pick-upy pro dva až osm pasažérů, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážová varianta.
Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda, byly na dnešní dobu opravdu malinké. Na délku měřily 3590 mm, široké byly 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Pohotovostní hmotnost zespoda atakovala 1 tunu a užitečná hmotnost činila až další půltunu.
Škoda Trekka se vyvážela do Austrálie, na Fidži a Samou i Vietnamu. Zkušenosti s Trekkou využila mladoboleslavská automobilka také v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).
zdroj: Škoda auto