Škoda Scala – designový šperk
Ne, nezbláznil jsem se. Designově umírněná až rigidní Škoda teď podle mého skromného názoru přišla se šperkem. V tomto hodnocení samozřejmě hledejte i pozitivní vztah k naší národní značce. Stále se najde pár (ne moc) hezčích kompaktních hatchbacků. Od časů eMBéčka si však nevzpomínám na podobně pěkný model, jakým je Škoda Scala.
Jedná se přitom o auto, které vznikalo až po odchodu takové persony, jakou je Jozef Kabaň. Designérům vše ztěžoval fakt, že auto má z “jeho” Rapidu Spaceback vycházet. Hlavním cílem přitom nebylo vytvořit módní doplněk, ale auto především praktické a (i když se teď k tomu v Boleslavi neznají) relativně levné.
Na proporcích vozu se ukazuje, jak šikovně je postavena platforma MQB A0, na níž Škoda Scala stojí. Seat na ní postavil pěknou Ibizu, Volkswagen pohledné Polo a Scale to sekne snad ze všech nejvíce. Auto příjemně rozvíjí základní rysy Rapidu. Ten však proti němu vypadá jako chudý příbuzný. Přítom stačilo tak málo – rozkročenější postoj, pár prolisů na bocích, ostřejší kukuč a záď, která si vzala to nejlepší ze současných SUV značky Škoda. V dvoubarevném lakování kombinujícím modrou a černou a na velkých kolech to do sebe zapadá jako u málokterého výrobku s okřídleným šípem ve znaku.
A uvnitř? Jsem si vědom toho, že naživo mě některé textury a materiály nejspíše zklamou. Čím jsem si však jist, to je celkové zpracování. Škoda Scala v prezentované vrcholné výbavě vypadá vážně pěkně i uvnitř. Na fotkách tedy určitě. Přitom je to znovu stejná písnička – z minima maximum. Všechny tvary jako bychom už znali z jiných modelů. Nic extra luxusního, nic extra objevného, žádná designová bomba. Celkově to ale skvěle ladí. Škoda navíc jako třešinku na dortu před řidiče umístí obří displej multimediálního systému, čímž zvedne ruku jako ve škole, aby ohlásila, že taky patří mezi “lepší zboží”.
Ano, jsem si vědom toho, že v nižších a středních výbavách to kdovíjaká paráda nebude. Na malých kolech bude široký hatchback vypadat neutěšeně, halogenové základní světlomety nebo základní bílá barva jeho vzhledu taky nepřispějí. Uvnitř vám něco namísto jistě příplatkového displeje vždy připomene, že existují i bohatší výbavy, stejně jako kdovíco namísto barevné lišty na palubní desce (a kdo ví, jak bude naživo vypadat její textura). O to větší smysl ale bude mít připlatit si za to lepší – pěknější, takové, kde si tvůrci dali záležet na detailech, jakými jsou design sedadel, nebo krystalický vzhled světlometů. Kdo by to do levné Škody před lety řekl, že?
porad je to skodovka slabsi