Škoda připomíná 110 let od představení prvního mladoboleslavského auta
Psalo se 29. října 1905, když v motoristickém časopise Allgemeine Automobil-Zeitung vyšla zpráva, že v Mladé Boleslavi, kdesi na severu Monarchie budou pánové Laurin a Klement vedle bicyklů a motocyklů vyrábět také automobil – Laurin & Klement Voiturette A. K tomuto datu, tedy v době kdy ještě nikdo neměl ani potuchy o nějaké světové válce nebo nedej bože o Československu, váže Škoda výročí zahájení výroby automobilů v Mladé Boleslavi.
V roce 1905 byli pánové Laurin a Klement deset let za výrobou prvního kola a šest za prvním motocyklem. I z dnešního pohledu se tak jednalo o velmi rychlý rozvoj firmy. Jejich první automobil nesl francouzský název Voiturette A. V překladu to znamená vozítko nebo malé auto. A název to byl opravdu trefný. Kolem půl tuny těžký a 2,8 metru dlouhý a 1,3 metru široký stroj poháněl skrze zadní kola vidlicový dvouválcový kapalinou chlazený agregát o objemu 1005 kubických centimetrů. Ten ze sebe dokázal vyždímat více než 5 kW, tedy celých 7 koňských sil (podle jiných zdrojů měl tento výkon silnější motor o objemu 1105 kubických centimetrů, základní měl o jednoho koně méně). To v praxi znamenalo, že se vozítko dokázalo pohybovat rychlostí až 40 (podle jiných zdrojů až 45) km/h. Tuto číslovku překonal i počet vyrobených kusů tohoto automobilu. Škoda udává minimálně 44 vyrobených kusů během let 1905 až 1907. V prodeji však model vydržel o několik let déle. K mání byl za 1200 zlatých nebo 3600 K, byl tedy jen o něco dražší než motocykly. Už v roce 1906 firma rozšířila nabídku vozů o modely B, C a E.
Vývoj tohoto vozu začal samozřejmě o několik let dříve. První quadricykl z Mladé Boleslavi byl ukázán veřejnosti v Praze v létě roku 1900. Spolujezdec tehdy seděl před řidičem a poněkud níže, aby měl řidič dobrý výhled. Tento stroj ještě neměl volant, ale řidítka. Volant už byl součástí čtyřkolky, která byla prezentovaná na automobilové výstavě ve Vídní o rok později. Nejstarší fotografie zachycující zřejmě Václava Klementa ve čtyřmístném voze mladoboleslavské výroby se datuje do září roku 1903. Agregát, který měl model Voiturette pohánět byl pak představen na jaře roku 1905 na autosalonu v pražském Průmyslovém paláci. To už bylo i nejzarytějším pochybovačům jasné, že v Boleslavi chystají vlastní automobil.