Škoda Popular Sport Monte Carlo se veřejnosti představila před 80 lety
1. října 1936 se na autosalonu v Paříži návštěvníkům představila Škoda Popular Sport Monte Carlo. Dodnes se jedná o jeden z nejvýraznějších vozů v celé historii automobilky a dochované exempláře sportovních roadsterů, kabrioletů či kupé patří k nejatrakivnějším veteránům s okřídleným šípem.
„Výjimečné automobily Škoda Popular Sport Monte Carlo před 80 lety zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu datující se již od roku 1901. Zákazníci těžili z bohatých soutěžních zkušeností značky Škoda. Limitovaná série byla přímo odvozena od speciálu pro Rallye Monte Carlo 1936,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
A pokud je řeč o úspěších, je dobré si je připomenout. Škoda Popular posádky Z. Pohl a J. Hausman obsadila v lednu 1936 na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 kubických centimetrů. A právě tento počin chtěla tehdy mladoboleslavská automobilka připomenout limitovanou edicí sportovně laděných vozů.
Vůz Škoda Popular Sport Monte Carlo poháněl čtyřválcový motor o objemu 1,4 litru a výkonu 23 kW, původem z vozu Škoda Rapid. Třístupňová převodovka byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle). Takový vůz o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážil 960 kg a dokázal vyvinout rychlost až 110 km/h.
V roce 1936 jej bylo možné pořídit za 28 500,- Korun, kupé o dalších 6 500,- dráž. Jen pro porovnání, nejlevnější standardní Škoda Popular s litrovým motorem (16 kW) tehdy stála 18 700,- Korun. Roku 1937 prošel model faceliftem, který znamenal částečné zapuštění světlometů do blatníků, upravené zavěšení a odpružení kol a prodloužený rozvor náprav.
Celkem mezi lety 1936 a 1939 vzniklo v Mladé Boleslavi 70 vozů s označením Škoda Popular Sport Monte Carlo. 24 bylo roadsterů v lehčím provedení, 17 komfortnějších roadsterů, 2 kabriolety, 23 kupé, 2 podvozky určené k individuálnímu karosování a další 2 podvozky či jen motory. Do současnosti se dochoval přibližně tucet těchto vozů. Od roku 1968 je součástí sbírek Škoda Muzea v Mladé Boleslavi černé kupé z roku 1937, které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním. Další kus jím prochází v dílnách muzea v současnosti.
Zdroj: Škoda auto