Škoda Octavia slaví šedesátiny

Předchůdce dnešního mladoboleslavského bestselleru slaví kulaté jubileum. I když s dnešním přerostlým kompaktem původní Škoda Octavia mnoho společného nemá, její jméno díky němu přežilo.

Kde se slovo Octavia vzalo? Možná trochu překvapivě vychází z latiny. Znamená osmá, šlo totiž o osmý model automobilky s okřídleným šípem ve znaku vzniklý po 2. světové válce. První kusy sjely z linek v lednu 1959 a vyráběly se tehdy ještě souběžně se svými předchůdci 440 a 445.

Škoda Octavia, foto: Škoda auto

Škoda Octavia, foto: Škoda auto

Vinuté pružiny a stabilizátor přední nápravy vedly k o poznání většímu jízdnímu komfortu. V útrobách pracovaly osvědčené řadové čtyřválce o objemu 1,1 litru a výkonu 29,4 kW. Škoda Octavia s nimi dokázala uhánět rychlostí až 110 km/h a kombinovaná spotřeba činila 7,7 litru na 100 km/h. Vedle toho se vyráběl i model Octavia Super s dvanáctistovkou a výkonem 33 kW a dokonce od roku 1960 i Octavia Touring Sport s výkonem 37 kW.

Z dnešního pohledu by to nebyla Škoda, aby na základním modelu nepostavila kombi, byť tenkrát to zas tak samozřejmé nebylo. Do zavazadlového prostoru čtyřmetrového rodinného vozu se vešlo až 690 litrů nákladu (měřeno po strop), sklopením opěradla zadních sedadel šlo o více než kubík.

Škoda Octavia na dobovém snímku, foto: Škoda auto

Škoda Octavia na dobovém snímku, foto: Škoda auto

Zatímco produkci tudoru ukončil nástup moderní modelové řady 1000 MB/1100 MB v roce 1964, kombi se prodávalo ještě o sedm let déle. Poslední původní Octavia tak vyjela z Kvasin 21. prosince 1971. Paradoxně tak přežila svého nástupce a do doby Formana byla posledním kombi naší největší automobilky. Původní Škoda Octavia vznikla ve více než 360 tisících exemplářích. Na kombi z toho připadá asi 54 tisíc. To dnešní Škoda Octavia už brzy dosáhne na dvacetinásobek.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.