Škoda Octavia slaví dvacetiny
Je to k nevíře, jak ten čas letí. Dobře si pamatuji, jak jsem v dubnu 1996 slintal nad “první pořádnou károu” a “prvním pořádným kusem auta” z Mladé Boleslavi, které jsem zažil coby novinku. Škoda auto vydala tento týden tiskovou zprávu, kterou mi připomněla, že inkriminovanému vydání časopisu Automobil revue v mojí knihovničce je dvacet let. První Octavie se tak dostala do věku, kdy má blíže k veteránovi než zánovnímu autu.
Právě Octavia byla model Škody, který ukázal, že auta z Mladé Boleslavi mají i na náročném evropském trhu svoje místo. A vlastně už její první generace se držela toho, co Škodu zdobí dosud a zřejmě ještě dlouho bude. Solidní zpracování koncernových dílů garantované Volkswagenem, vysoká praktičnost za slušné peníze. Dodnes nemůžu zapomenout na obří prostor, který se přede mnou otevřel, když jsem poprvé spatřil otevřené víko zavazadlového prostoru o objemu 528 litrů, jímž se pyšnila první Škoda Octavia. Ta Octavia, která, spolu s první Fabií, držela historicky nejvýše prapor Škody v soutěži Evropské auto roku a v hodnocení novinářů ze starého kontinentu skončila na 4. místě.
Motorovou paletu, s níž v roce 1996 Octavia vstupovala na trh, tvořila benzinová šestnáctistocka o výkonu 55 kW, osmnáctistovka 20V o výkonu 92 kW a dnes už legendární turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 66 kW. Jen pro zajímavost, jeho normovaná spotřeba činila 5,1 litru nafty na 100 kilometrů. Z dnešního pohledu tedy Octavia vznikala v době, kdy se údaji normované spotřeby dalo důvěřovat.
Dva roky po uvedení liftbacku světlo světa spatřilo také odvozené kombi, které v roce 1999 dostalo připojitelný pohon všech kol. Život první generace byl prodloužen tak, že Škoda od roku 2004 souběžně nabízela druhou i první generaci. Tu ovšem pod označením Tour. Celkem tak mezi lety 1996 a 2010 vznikl téměř milion liftbacků a téměř půlmilion kombi Škody Octavia první generace. Druhá generace, které se v letech 2004 až 2013 vyrobilo 1,6 milionu s karoserií liftback a 900 000 coby kombi, na tato prodejní čísla navázala. A daří se to také generaci třetí. Ta se vyrábí od listopadu 2012 a na konci března vyjel z výrobní linky kus s pořadovým číslem 1 000 000. Škoda Octavia se dnes nevyrábí pouze v Mladé Boleslavi. Montuje se také v Indii, Rusku, Kazachstánu či v Číně.
Za oněch dvacet let se z mladoboleslavského liftbacku či kombi stal bestseller. Škoda prodala více než 5 milionů vozů typu Octavia. To je nesrovnatelné číslo s počtem vyrobených prvních Octavií v letech 1959-1964. Těch vzniklo přibližně 364 000 kusů. Novodobé Octavii ale vlastně táhne skoro na čtvrtstoletí. Práce na modelu nižší střední třídy začaly v mladoboleslavském vývojovém centru už rok po vstupu Volkswagenu, tedy v roce 1992. Pro řadu Octavia byla tehdy v Mladé Boleslavi vybudována zcela nová výrobní linka, která svým spuštěním 3. dubna 1996 zvýšila výrobní kapacitu Škodovky o 90 000 na 350 000 vozů ročně.