Škoda Octavia a konkurence: Má ji vůbec?
Tenhle článek bude už díky nadpisu soustem pro hatery. Ne, nemám pocit, že pokud řídíte vůz Škoda Octavia konkurence je pro vás sprosté slovo. Sen českých chalupářů nepovažuji za nejlepší auto, ale ani za šrot nebo honičku ega. Zároveň si ale také nemyslím, že si u nás Octavii kupují pouze zaslepení fanouškové domácí automobilky nebo lidé, kteří autům nerozumí, tak sáhnou po tom, čeho na ulicích vidí nejvíce. To by se asi Škoda Octavia mimo naše luhy a háje moc neprodávala.Ona je přitom 9. nejprodávanějším autem v Evropě za loňský rok. Za sebou nechala takové konkurenty, jakými je nedávné auto roku Opel Astra nebo bestseller Ford Focus. Pokud bychom se bavili čistě o klasických vozech nižší střední třídy, patřilo by Octavii druhé místo za nedostižným Volkswagenem Golf. Proč?
V první řadě je třeba si nalít čistého vína a uvědomit si, že Škoda našla v roce 1997 díru na trhu. Za peníze, které stojí hatchback nižší střední třídy (dobře, u nás za o trochu více) nabídla větší auto s karoserií typu liftback. Zvenku jej snadno zaměníte za sedan, tedy za sedan střední třídy, oproti němuž je Octavia prostě levná. Navíc se nejedná o žádný lowcost. Stojí vždy na solidní technice Volkswagenu, která sice rozhodně není bezchybná, ale svou úroveň má. Je až paradoxní, že za dvacet let se jiná automobilka na tak konkurenčně nabitém trhu nepokusila tuto cestu napodobit. Naše automobilka v tom ale není sama. Úspěch díky díře na trhu zaznamenává už řadu let i Dacia a ostatní automobilky sice o levných autech často hovoří, ale s úspěšnými modely na trhu to tak slavné není.
Velkou výhodou se pro Octavii stal také designový jazyk, který Škoda dlouhodobě vyznává. Naše jednička už z principu není pro nadšené řidiče, petrolheady nebo fanoušky moderny a výstřelků. Naopak, relativně velký vůz klasického vzhledu přiláká spíše konzervativnější zákazníky. Nic na tom nemění přeplňované motory pod kapotou nebo poněkud diskutabilní změny v předních části během posledních dvou faceliftů.
V tomto kontextu je na čase vrátit se k původní otázce. Má Octavia nějakou konkurenci? Aut nižší střední třídy je mnoho, takže určitě má. Pokud si však svoje priority postavíte tak, že “za půl miloše” sháníte 500 litrů v kufru, místo v interiéru pro 4 velikány, 150 koní pod kapotou a ve výbavě klimatizaci, tempomat a couvací senzory a SUV jsou vám cizí, musíte vzít Octavii minimálně v úvahu. Zjisíte, že jsou asi řidičtější auta, spolehlivější auta, vybavenější auta, ale priority hovoří jasně…