Škoda Favorit slaví třicetiny II. – vývoj
Před 30 lety vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Moderně řešený hatchback Favorit se veřejnosti poprvé představil na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ve středu 16. září 1987.
„Model Favorit položil základy nové éry automobilky Škoda. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva firmy Škoda auto. „Právě progresivní koncepce vozu Favorit spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda ucházel koncern Volkswagen,“ dodává B. Maier.

Škoda Favorit – prototyp z dílny studia Bertone z roku 1985, foto: Škoda auto
Projekt nového osobního vozu Škoda s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let.
Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce Škoda v pozdější době bezprecedentní rozvoj.
Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení.
Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda typu 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227. O 40 mm kratší Favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. Škoda Favorit se stala plnohodnotným rodinným vozem, a to bylo připraveno ještě větší odvozené kombi Forman.

Škoda Typ 783 z roku 1987, foto: Škoda auto
Tým značky Škoda úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze(ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky. Během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající nájezdu 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé dokonce čtvrt milionu kilometrů. Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry. Brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe.
Odborníci automobilky Škoda kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků. Specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje vozu Škoda Favorit se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.
Velká pozornost byla věnována „srdci“ nového modelu – šlo o osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 46 či 43 kW, vybaveného karburátorem, nebo později vstřikováním paliva. Splnění nových emisních předpisů i vysokých nároků na životnost si vyžádalo použití odolnějších materiálů ventilových sedel, pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, ale i vyztužení bloku motoru, aplikaci kaleného klikového hřídele a řadu dalších úprav.
Oficiální světový debut osobního automobilu Škoda Favorit se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
zdroj: Škoda auto