Škoda Fabia: Je vážně tak dobrá?
Když se řekne malé auto, většina řidičů si jako první vzpomene na Fabii. Není se co divit. Kolem sebe jich denně vídáme stovky a dlouhodobě se jedná o nejprodávanější vůz segmentu B nejen u nás. Škoda Fabia se nyní prodává ve třetí generaci, kterou známe od roku 2014. Je vážně tak dobrá?
V této době jsou tomu tak skoro přesně 3 roky, kdy na nás současná Fabia poprvé vykoukla na pařížském autosalonu. A vzbudila tehdy většinou velmi kladné ohlasy. Po až seversky umírněné první generaci, která vypadá k světu i 18 let po svém odhalení totiž přišla druhá generace, která do oka padla málokomu. Obrovité přední světlomety a vysoká stavba relativně úzké karoserie k vítězstvím v soutěžích krásy nevedly. Třetí Škoda Fabia se vrátila k ostrým hranám, snížila linii střechy a získala rozkročenější postoj, což vedlo k mnohem lepšímu vyvážení proporcí. Na velkých kolech a v některé z výrazných barev (kterých Škoda nabízí požehnaně) vypadá Fabie opravdu k světu a možná až sportovně a dynamicky. Dvěma pihami na kráse tak mohou být pouze prolisy na pátých dveřích, které leckdo přirovnává k nakopnutí a dále fakt, že ve fádních odstínech laku a na menších ocelových kolech nižších stupňů výbav Fabie mnoho krásy nepobrala. Můj soukromý názor je takový, že designový jazyk Jozefa Kabaně dokázal ze všech vozů ve vysokých výbavách vyšperkovaných mnohapalcovými koly a světlomety s LED podpisem vykouzlit opravdu pěkné kousky. Základní výbavy ale svou “levnost” dokáží maskovat o poznání hůře než srovnatelná konkurence. Inu, něco za něco.

Škoda Fabia, zdroj: Škoda auto
Design sice mezi malými vozy prodává, ale důležité je i to, jak auto jezdí. A v tom má Fabia opět všechny trumfy v ruce. Škoda dokázala podvozkovou platformu PQ26 doladit snad k samé dokonalosti a uživatelé si tak mohou užívat komfort a dospělé chování vozu plně srovnatelné s některými auty o třídu výše. Na své si ale přijdou i milovníci zábavy za volantem. Současná Fabia je zřejmě nejřidičtější Škodou v portfoliu značky, nepočítáme-li vysloveně sportovní odvozeniny například Octavie. Fabia je lehká, čitelná, slušně řadí a perfektně zatáčí. K tomu připočtěte i solidní přeplňovaný litrový tříválec, který sice není trhačem asfaltu, ale dynamicky se dá především se silnější verzí s 81 kW jezdit velmi snadno. Nový motor sice nedosahuje kultivovanosti svého předchůdce, silou a většinou i spotřebou jej však předčí. A to má o dvě deci a jeden válec méně. Při případném prodeji ojetého vozu může být nakonec pozitivem neoznačení motoru 1.2 TSI (i když ty novější už měly řemenové rozvody a nebyly nijak nespolehlivé, ale vysvětlujte to někomu, kdo četl, že tenhle motor se nemá kupovat). Naopak skazky o nespolehlivosti resp. krátkověkosti “suché” automatické dvouspojkové převodovky DSG provázejí i současný model.

Škoda Fabia Monte Carlo je opravdu krasavice, zdroj: Škoda auto
Třetím významným PRO v prospěch Fabie je vnitřní prostor. Čtyři dospělí, nejedou-li zrovna na basketbalový turnaj, se do útrob Fabie pohodlně usadí. To v tomto segmentu rozhodně není běžné. Obklopí je přitom interiér vyvedený v nekonfliktních tvarech i materiálech, který bude působit solidně i za pár let. Perličkou je pak vnitřek verze Monte Carlo, který přidává efektní barvy i tvary sedadel a spolu s doplňky karoserie je tak mnohými považován za v současnosti nejpohlednější Škodu. Objemu kufru 330 litrů musí stačit všem, kteří nejezdí na dovolené s polovinou domácnosti (případně jim nevadí “rakev” na střeše). Pro ty ostatní je tu verze Combi s více než půlkubíkem prostoru za zadními sedadly. Pokud složíte i ty, máte malý stěhovák. Ano, jsou prostornější malá auta než Fabia hatchback. Srovnatelně letité Hyundai i20 nebo koncernoví sourozenci Volkswagen Polo a Seat Ibiza (díky platformě MQB A0) umí poskytnout více vnitřního prostoru, ale nejde o žádný nebetyčný rozdíl. Komu nebude stačit Fabia, měl by se spíše podívat po voze o třídu větším.

Škoda Fabia, zdroj: Škoda auto
Jestli ale v něčem Škoda Fabia konkurenci neporáží, je to cena. Škoda auto využívá svých možností a jednotlivé výbavové stupně obvykle nejsou tak bohaté jako u konkurence. Naopak zákazníkům dává možnost si vůz dovybavit jednotlivými prvky výbavy, o které opravdu mají zájem. Ten, kdo ví přesně, co chce, může koupí Škody Fabia ušetřit. Ti, kdo se však podívají do ceníku Suzuki Swift a zatočí se jim hlava z množství prvků výbavy, které v “plné palbě” nabízí, budou z konfigurátoru na webu Škody auto zklamaní. Možná by se chtělo říci naštěstí, jinak bychom se v té záplavě Fabií v ulicích museli ztratit. Nakonec, že je Fabia opravdu dobré auto potvrzuje i nedávný srovnávací test britského magazínu Auto Express.