Škoda 1203 slaví půlstoletí
Auto, které našince dlouhá léta vozilo na první i poslední cestě slaví kulaté jubileum. Brno se stalo místem, kde byla 14. září 1968 představena Škoda 1203 s trambusovou karoserií. Ve výrobě s drobnými úpravami vydržela až do konce devadesátých let.
Cesta k sériové výrobě však byla dlouhá a trnitá. Vývoj modelu Škoda 1203 započal již v roce 1956. Od počátku se počítalo s uplatněním bezkapotové „trambusové“ koncepce karoserie, tedy jednoprostorového řešení s motorem umístěným v blízkosti předních sedadel. To umožnilo lepší obestavění prostoru, kterého nakonec bylo více než 5 kubíků.
Agregát pocházel původně z modelu 1202. Zážehový čtyřválec s rozvodem OHV dokázal při objemu 1221 kubických centimetrů poskytnout maximální výkon 49 koní. Lehký užitkový automobil však disponoval orgány i od jiných dárců. Například eMBéčko mu dodalo zadní svítílny. Mladoboleslavská továrna, zahlcená výrobou Škody 1000 MB, nemohla tyto stroje vyrábět, a tak se produkce dnes legendárního vozu dostala na Slovensko, do Trnavy a do Vrchlabí.
Čtyřapůlmetrová dodávka o pohotovostní hmotnosti 1170 kg dokázala uvést téměř to, co sama vážila. Konkrétně šlo o 950 kg. V prázdném stavu uháněla rychlostí až 90 km/h a normovaná spotřeba byla na dvě jedničky, tedy 11 litrů na každou stovku ujetých kilometrů. To tedy při ustálené šedesátce.
Přes všechny neduhy, jimiž Škoda 1203 trpěla, šlo o silně nedostatkové zboží. Nové vozy byly nabízeny výhradně “eráru”. Soukromníci se dostali až k ojetinám. Kromě tuzemska a zemí východního bloku byla náš malý český Transit nabízen také například ve Francii, v Belgii nebo v Egyptě.
Vrchlabská produkce byla ukončena v roce 1981 a počet vyrobených kusů se zde zastavil na čísle 69 727. To v Trnavě byl život “dvanáctsettrosky” o poznání delší. V devadesátých letech dostala silnější motor a nové jméno – TAZ 1500. Jeho výroba byla oficiálně ukončena v roce 1999.