Škoda 1000 MBX slaví padesátiny

Je to k nevíře, jak ta auta stárnou. Letos je to půl století od výroby prvních frajerských tudorů na bázi Škody 1000 MB. V Mladé Boleslavi přidali na konec názvu X a vznikla Škoda 1000 MBX. EmBéčko i eMBéiXo se v mohly pochlubit tehdy velmi moderní samonosnou karoserií a motorem uloženým za poháněnou zadní nápravou. V první polovině 60. let byl pro nový typ 1000 MB v Mladé Boleslavi vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami.

Škoda 1000 MB a 1000 MBX, zdroj: Škoda auto

Škoda 1000 MB a 1000 MBX, zdroj: Škoda auto

Historie dvoudveřové verze sahá do roku 1960, kdy byly vyrobeny dva prototypy s interním označením ŠKODA 990 Tudor. Speciální karoserie s výrazně negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické sklo, a s dvojicí dveří s bezrámovými okny vznikly v pobočném závodě v Kvasinách. Karoserie zachovala vnitřní prostornost základního sedanu a jako bonus nabídla lepší výhled do stran. Stahovatelná byla nejen skla ve dveřích, ale také menší skla vedle zadní lavice. Výklopná trojúhelníková okénka zlepšovala větrání interiéru.

Dvoudveřový typ ŠKODA 1000 MBX De Luxe se veřejnosti poprvé představil při zahájení autosalonu v Ženevě 10. března 1966. Návštěvníky si podmanil originálními tvary s velkou prosklenou plochou, opticky vytvářel dojem, že postrádá střední sloupky.Ty ve skutečnosti končily v polovině karoserie pod linií zasklení vozu a jejich úzká horní část se stahovala společně se zadními okny. To přinášelo a dodnes přináší neobyčejný pocit vzdušnosti.

Zvláštní řešení prosklení vozu Škoda 1000 MBX, zdroj: Škoda auto

Zvláštní řešení prosklení vozu Škoda 1000 MBX, zdroj: Škoda auto

Škoda 1000 MBX byla poháněna litrovým čtyřválcem o výkonu 38 kW a kroutícím momentu 75.5 Nm. Vůz těžký 815 Kg dokázal takový agregát rozpohybovat až do rychlosti 127 km/h. Kombinovaná spotřeba benzinu se pohybovala kolem osmi litrů na každou stovku ujetých kilometrů. Litrových exemplářů vzniklo celkem 1403 kusů a poslední sjel z výrobní linky na počátku roku 1968. Jen několik měsíců předtím se začal vyrábět model Škoda 1100 MBX. O 119 kubických centimetrů objemnější motor poskytoval stejný výkon, ale o 6 Nm vyšší kroutící moment. Jedenáctistovek MBX se do roku 1969, kdy jejich produkce ustala, 1114. Celkem se tak na silnici objevilo je něco málo přes dva a půl tisíce tudorů Škoda MBX, což z nich již dlouho činí sběratelské kousky nebývalé hodnoty.

Od roku 1970 se v nabídce Škody tudory bohužel neobjevují. Na 1000/1100 MBX navázalo v roce 1970 kupé Škoda 110R a později Garde a Rapid. Koncept Škoda Tudor na bázi tehdy nového Superbu se sériové výroby bohužel nedočkal.

zdroj: Škoda auto

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *