Škoda 1000 MB má výročí

Téměř přesně před 55 lety měl premiéru model Škoda 1000 MB. Malý sedan novináři poprvé viděli 21. března 1964. Jen těžko si tehdy mohli domýšlet, že před sebou mají techniku, jejíž základ bude znát i ve vozech o čtvrt století novějších. To by si jinak každý rozmyslel se novince posmívat. Přezdívka Tisíc malých bolestí jí zůstala, stejně jako punc na dlouhou dobu poslední opravdu moderní škodovky.

Škoda 1000 MB oproti svým předchůdcům přinesla řadu změn. Motor se nastěhoval do zádě samonosné karoserie a poháněl zadní kola. Unikátem bylo tlakové lití bloku motoru i čtyřstupňové převodovky z hliníkové slitiny. Výhodou pak byla velmi nízká hmotnost těchto součástí.

Škoda 1000 MB na dobovém snímku, foto: Škoda auto

Škoda 1000 MB na dobovém snímku, foto: Škoda auto

Kapalinou chlazenému řadovému čtyřválci chybělo jen 12 kubíků do rovného litru. Jeho 37 koní dokázalo 755 kg těžký a 4,17 metru dlouhý sedan rozpohybovat až do rychlosti 120 km/h. Kombinovaná spotřeba tehdy kolísala mezi 7 a 8 litry paliva na 100 kilometrů.

Pokud si myslíte, že praktičnost patří ke Škodě až v posledních dekádách, vyvede vás z omylu fakt, že už Škoda 1000 MB se dodávala s možností lůžkové úpravy a s dvojicí zavazadlových prostorů. Tomu na přídi sekundoval menší za zadními sedadly. Pod předním se skrývala rezerva, která měla i bezpečnostní funkci. Přístup k ní byl poněkud krkolomnější a operovat se při tom muselo i s částí masky.

Škoda 1000 MB, foto: Škoda auto

Škoda 1000 MB, foto: Škoda auto

EMBéčko bylo ale hlavně krásným kusem techniky. Jeho tvary plně odpovídaly moderně šedesátých let. Auta z této éry dodnes řadíme k těm nejkrásnějším a mladoboleslavský sedan není výjimkou. Fádní základ sedanu úplně rozsvítily zajímavé detaily. Za všechny jmenujme panoramatické zadní okno nebo víčko palivové nádrže schovávající se pod emblémem v krásném zdobení předního blatníku.

Závod v Mladé Boleslavi byl v souvislosti s uvedením tohoto modelu velmi výrazně rozšířen. Na výstavbě i vybavení více než 40 hal a dalších budov se podílelo přes 300 společností. Odsud pak během standardního pětiletého cyklu do celého světa vyjelo více než 443 tisíc vozů s označením Škoda 1000 MB.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.