Rychlý test: Kia Stonic
Mám rád malá auta. Mám je rád tak moc, že mi ani moc nevadí, když jsou zvýšená, oplastovaná, trochu přifouklá a prodejci je nazývají crossovery nebo SUV. I proto jsem neváhal, když jsem dostal možnost otestovat kanárkový mikrobourák s logem Kia Stonic. Test to byl ale krátký, takže na nějaké fotografie nebo dlouhosáhlé závěry si musíte nechat zajít chuť. V tom prvním by snad mohlo pomoci, že vůz byl v nejvyšší výbavě Premium oděn do žlutočerné kombinace lakování, teda jako by z plakátu vypadl…
O pohon se staral čtyřválcový zážehový agregát o objemu 1,4 litru, z jehož útrob se mi podařilo vydolovat nejspíš všech 100 koní. Zkoušené auto by podle aktuálního ceníku vyšlo na necelých 430 tisíc (bez dvoubarevného lakování a příplatkové navigace, za ty se celkem 31 tisíc doplácí). Ale znáte to, nabídka skladovek hovoří tak, že 430 tisíc je reálná cena kousku i s dvěma barvami na karoserii a navigací v infotainmentu. Otázka, kterou jsem si kladl, je pak jednoduchá: Proč nevzít místo toho cee´d? Výběhový model totiž seženete za velmi podobné peníze v bohaté výbavě TOP a se silnější šestnáctistovkou.
Mnoho důvodů jsem tedy nenašel. Tím nejpádnějším je vzhled. Stonic je parádní kus auta, kterému na sedmnáctipalcových kolech sluší každá barva. Žlutá působí divoce, až čekáte, kdy se ze dveří vysouká opálené tělo Mitche Buchannona, tmavě šedá zase nese punc luxusu. Jednoduché tvary jasně zapadají do rodiny Kia a nemohou urazit snad nikoho.
A neurazí ani interiér. Provedení perfektní, materiály na poměry třídy solidní a tvary nepřekvapivé. Komu se to líbí v Riu, bude spokojen i tady. Rozdíly mezi oběma interiéry snad neexistují. Sedadla jsou slušná, i když více bočního vedení nebo o centimetr, dva delší sedák bych si představit uměl. Za to řidičská poloha je super. Nebýt krabicózní přídě, neměl bych dojem, že sedím v crossoveru. S jarními teplotami už jsem sice tolik nevelebil vyhřívaný volant a sedadla, ale tlačítko, jímž se přísun tepla ovládá, jsem po nedávných zkušenostech kvitoval také. Potěšila i parkovací kamera doplněná o couvací senzory. S ani ne 4,2 metru dlouhým autem přece jen pomůžou, zejména když je celkem široké a výhled šikmo vzad není nejlepší.
Četl jsem mnoho testů Stonicu a v řadě z nich narazil na charakteristiku: “posadíte se do něj a máte pocit, že s ním jezdíte léta”. Až když jsem se poprvé rozjel, pochopil jsem, jaká je to pravda. Prostě sednu a jedu, všechno je tam, kde má být a dělá to, co má. Nic víc, nic míň. Jenom spojka se se mnou nechce kamarádit a najít místo záběru v jejím měkkém chodu zabere několik rozjezdů.
Na zánovní výpadovce z města si užívám velmi dobrého odhlučnění od podběhů kol i motoru a solidního komfortu i na sedmnáctipalcových kolech. O jednotlivých výmolech sice dá vědět, ale zvládne je překvapivě klidně. Horší to je za městěm na rozbité okresce. Série nerovností nejsou parketou tohoto auta. Kia Stonic se na nich třese a vy se těšíte zpátky na kvalitní asfalt. Tam ale zase zjistím, že v autě něco hučí. Možná aerodynamický šum, možná od kol. Každopádně to bude asi subjektivní problém, protože jiné testy o podobném problému mlčí a i čísla hovoří o tom, že Stonic je tiché auto.
Za městem se pokocháte i perfektní čtrnáctistovkou. Její chod je sametový a charakteristika taková, jakou mají milovníci atmosfér rádi. Do dvou tisíc otáček o ní nevíte a, ať trápíte plynový pedál sebevíc, ona neví o vás. Nad třemi tisíci táhne a její výkon krásně graduje. Sprinter to tedy není, ale jinak se k projevu auta skvěle hodí. To samé se dá tvrdit i o šestistupňové převodovce, jejíž dráhy jsou možná trochu delší, ale zase skvěle vymezené.
Inu, zastavit, vysedat a zkusit si sednout za sebe…S metrem osmdesát žádný problém. Čtyři cvalíci nebo basketbalisti se mnou asi souhlasit nebudou, ale pro čtveřici běžně rostlých dospělých v pohodě. To bude nejspíš nejvíc trpět řidič náhlou ztrátou výkonu oproti situaci, kdy je v autě sám. Ještě kuk do kufru… Ten je takový, jako slibuje výrobce. Hodně přes 300 litrů dnes umí kdejaký malý hatchback a nám to stále nestačí a potřebujeme dvakrát objemnější kufry v Octavii. Já bych si tedy dovedl představit s tím žít…
A odpověď na úvodní otázku? Je Kia Stonic v něčem výhodnější volba než cee´d? Popravdě, vybírat auto hlavou, na Stonica bych neukázal. cee´d je větší a komfortnější. Pokud se vám ale malé crossovery líbí, Stonicem krok vedle neuděláte.