Rychlé porovnání Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDI vs 1.4 T-GDI
S příchodem prázdnin spustila značka Hyundai akci Odměňujeme řidiče, kdy poskytuje slevy na nové vozy podle délky držení řidičského průkazu a doby, kdy už zájemce o koupi auta Hyundai vlastní. S novou akcí přišel i nový ceník, který například u lákavého modelu Hyundai i30 Fastback znamenal zdražení přibližně o 30 000,- Kč. Kromě toho ale v případě této stylovky zmizelo rozdělení nižší výbava – slabší motor a lepší výbava – silnější motor. Pěknou výbavu Style je nyní možné pojit s oběma jednotkami. Mně se podařilo obě specifikace nakrátko vyzkoušet. Jak dopadlo porovnání 1.0 T-GDI vs 1.4 T-GDI?
Hyundai i30 Fastback není třeba moc dlouho představovat. Mírně přitvrzená a snížená verze klasického hatchbacku s velmi elegantní zádí je stále pohodlným rodinným dostavníkem. S praktičností je na tom velmi dobře, ale ti, kdo ji mají jako prioritu, by stále měli navštívit autosalon Škody. Pohodlná sedadla, bohatá výbava, vysoká nakládací hrana a vlivem klesající střechy málo místa na hlavu dospěláků ve druhé řadě sedadel. Tak by asi zněla základní charakteristika tohoto vozu. A jak je to s pohonnými jednotkami?
Litrový tříválec 1.0 T-GDI je solidním základem. Dynamicky je, stejně jako ostatní agregáty této konstrukce, plně srovnatelný s dřívějšími zážehovými šestnáctistovkami, i když projevem se samozřejmě liší. V první řadě má málo síly v úplně nejnižších otáčkách. Při rozjezdu musíte více dráždit plynový pedál a roztočení turba chvíli trvá, takže při jízdě trpíte pocitem, že auto ovládáte gumovým lanem. Nejdřív nic, potom solidní zátah. Komu nevadí si zvykat a nečeká přívaly výkonu, bude spokojen. Motor lze doporučit klidnějším řidičům pro městské a příměstské cestování. Dálnici samozřejmě také zvládne, ale pokud ji využíváte často, v hustějším provozu a chcete se pohybovat v okolí maximální povolené rychlosti, lepší volbou bude objemnější motor. Spotřeba silně závisí na jízdním stylu a poměru jízd ve městě, na okresce a na dálnici. Klidní venkovští řidiči se mohou kochat šestilitrovým průměrem. Majitelé těžších podrážek pohybující se po ose město – dálnice – město o polovinu vyšší spotřebou potěšeni být nemusí. Poslední vadu na kráse způsobí zvukový projev této jednotky, který je vážně hrubý a při vytáčení ne zrovna příjemný.
Všechno však umí vyřešit čtyřválec 1.4 T-GDI. Mnohem klidnější chod a už z principu více síly v nižších otáčkách z něj dělá lepšího společníka i pro milovníky pohodové jízdy. I v jeho případě však turbo vytlačí sílu z motoru až ve středních otáčkách, v těch nižších jsou objemnější atmosféry prostě lepší. Ani čtrnáctistovka není žádný pekelný stroj na výkon. Spíše bych ji označil za slušnou jednotku pro běžné rodinné ježdění. Uprostřed otáčkoměru slušně táhne, ale nějaké dramatické zapasování do sedadel se nekoná. Ukazatel spotřeby paliva není tolik vrtkavý jako v případě slabší motorizace. I tento motor umí jezdit úsporně, ale dostat se pod 6,5 litru na 100 km už stojí nějaké to odříkání nebo vyhýbání se dálničnímu limitu a městu. Na druhou stranu právě na těchto místech není třeba jednotku tolik trápit a odvděčí se tu spotřebou mezi sedmi (spíše prázdná dálnice) a osmi litry. Ucpaná Praha bude znamenat samozřejmě větší odběr z nádrže.
Z porovnání 1.0 T-GDI vs 1.4 T-GDI tedy v zásadě vyplývá, že méně nároční, klidnější nebo mimoměstští řidiči budou spokojeni i se základní a levnější jednotkou. V případě té větší si za přibližně 30 000,- Kč koupíte více síly, příjemnější zvuk a v případě dynamičtějších jízd i nižší spotřebu.