Přeplňované motory jsou strašák, víte ale, že existuje i repas turbodmychadla?
Moderní přeplňované motory nebo obecně downsizing jsou černými můrami všech, kdo o autech uvažují jinak než jako o spotřební věci na pár let. Papírové hodnoty říkají, že turbem foukaný litrový tříválec může na rodinné auto stačit a v ideálním případě se i odměnit nízkou spotřebou. Co ale za deset let? Co až na počítadle kilometrů zasvítí šestimístná hodnota začínající dvojkou? Dožije se toho vůbec agregát? Těžko lze odpovědět komplexně, je ale dobré vědět, že opravit se dá všechno a existují firmy, které nabízejí i repas turbodmychadla.
Pokud tedy patříte k těm, kteří se při nákupu nového vozu obávají drahé výměny turba, následující řádky vás snad potěší. Horší je to s faktem, že turbo není jediná vymoženost moderních motorů, jejíž omezená životnost může přinést zvýšené náklady. Už samotná jeho existence v pohonném systému zvyšuje plnícími tlaky zátěž motoru. O náchylnosti na kvalitu paliva nebo filtru pevných částic na výfukovém potrubí ani nemluvě.
Zpátky ale ke slovu repas – turbodmychadla samozřejmě. Jako u všeho, co se na autě opravuje nebo vylepšuje, je třeba dobře vybírat, komu danou věc svěříte. Už to, že firma chce dopředu turbo vidět a zkontrolovat, než se do “renovace” pustí, svědčí o jisté dávce její solidnosti.
A jak probíhá repas? Na webech specialistů bývá postup dobře popsán. Najdete jej například na http://ecars24.cz/content/7-jak-probiha-repas. Po výše zmíněné kontrole mechanického poškození, přítomnosti oleje nebo vůlí dochází ke kompletní výměně rotačního systému. Dojde i na ložiska a těsnění. Turbodmychadlo je třeba také řádně vyvážit. Kontroluje se nejen vyvážení hřídele, ale i celého rotačního systému s ložisky a středem. Na závěr se přistoupí k simulaci provozu. Ve voze se lopatky turba mohou otočit i 250 000x za minutu. Správná kontrola by měla tuto hranici minimálně dorovnat. A samozřejmostí by mělo být i vygenerování protokolu.
A na kolik tahle legrace vyjde? Zadarmo to není, ale přesto se jedná o nižší částku, než jakou byste zaplatili za zcela nový díl. Cena se počítá v tisícikorunách a závisí na typu motoru.