Pojištění aut je věda. Co je podstatné a na co si dát pozor?
Nikdy není pozdě na inventuru v pojistkách. To platí pro pojištění domácnosti, odpovědnosti i autopojištění. Dobré je poslechnout si rady odborníků a zbytečně neplatit za něco, co nevyužijete.
Důležitých věcí, na které by se člověk měl zaměřit při sjednávání pojištění auta, je více. Většina z nás si hlídá limity u povinného ručení nebo spoluúčast u havarijního pojištění. Je tu ale spousta další atributů, které člověka denně se nepohybující v oblasti financí a aut mohou překvapit.
![ilustrační foto, autor: Lupin, Arpingstone on en.wikipedia - Originally from en.wikipedia; description page is (was) here* 13:25, 5 September 2004 [[:en:User:Lupin|Lupin]] 600×509 (102,279 bytes) <span class="comment">(cropped)</span>* 21:47, 23 May 2003 [[:en:User:Arpingstone|Arpingstone]] 600×630 (96,472 bytes) <span class="comment">(Car airbag)</span>, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=342929](https://vezpetnemzrcatku.cz/wp-content/uploads/2019/02/Airbag_SEAT_Ibiza.jpg)
ilustrační foto, autor: Lupin, Arpingstone on en.wikipedia – Originally from en.wikipedia; description page is (was) here* 13:25, 5 September 2004 [[:en:User:Lupin|Lupin]] 600×509 (102,279 bytes) (cropped)* 21:47, 23 May 2003 [[:en:User:Arpingstone|Arpingstone]] 600×630 (96,472 bytes) (Car airbag), Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=342929
Cena havarijního pojištění
Možná zbytečně přeplácíte havarijní pojištění. Cena nového automobilu, který bývá pojišťován nejčastěji, klesne nejvíce během prvních let. Čtyřleté auto už může mít hodnotu méně než poloviny pořizovací částky. Dále toto tempo klesá, nicméně trend je až zdrcující. Spolu s hodnotou vozu však klesá i částka, za kterou vám pojišťovny nabídnou havarijní pojištění. Cena auta je totiž zároveň pojistnou částkou.
Smutný je také fakt, že plnění po několika letech provozu už neodpovídá původně sjednané částce. Pokud nemáte tzv. GAP, pojišťovna vyplatí méně. V případě pojistné události totiž pohlíží na aktuální tržní cenu vozidla. Najednou tak zjistíte, že jste i několik let platili za havarijní pojištění příliš mnoho. Tyhle peníze vám už nikdo nevrátí.
Na českém trhu existuje pouze malé množství pojišťoven, které vám nabídnou automatické snižování havarijního pojištění. Ne vždy ale nabízí transparentní podmínky. „V První klubové bereme v úvahu, že auto nemládne a každý rok automaticky pojistné snížíme. U všech ostatních na to klient musí myslet sám. Jsou i pojišťovny, které pojistnou částku vůbec nestanoví, prostě podle modelu a stáří auta určí cenu pojištění. Je to ale celé méně transparentní. Klient netuší, na kolik má auto pojištěné,” říká Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Ve většině případů je tak nutné pro lepší podmínky stávající pojistku vypovědět a založit novou. Pojišťovny samy optimalizovat nebudou.
Asistence v zahraničí
Pojem asistenční služby dnes obsahuje snad každý srovnávač pojištění. Samotné odškrtnutí této položky ještě ale neříká nic o její kvalitě a úrovni poskytovaných služeb. Zkontrolujte si, jestli platí i v zahraničí, případně ve kterých státech. „Dejte pozor na jednotlivé parametry asistenční služby. Tedy jaké jsou limity asistence v Česku a zahraničí, jestli pojištění zahrnuje například i zajištění náhradního ubytování nebo náhradního auta,” doporučuje Marek Orawski.
Úrazové pojištění
Úrazové pojištění je zajímavý doplněk například havarijního pojištění. Zkontrolujte si ještě před podpisem smlouvy, zda se vztahuje pouze na řidiče nebo i na další členy posádky. Pokud cestujete často někam daleko od domova, mohla by to být zajímavá položka. Toto pojištění chrání řidiče a v závislosti na sjednaném rozsahu i další osoby přepravované ve vozidle pro případ jejich úmrtí při dopravní nehodě, anebo pro případ výpadku příjmu po dobu pracovní neschopnosti následkem úrazu při dopravní nehodě.
Pojištění čelního skla
Pojištění čelního skla je další častá doplňková položka. Spousta z nás si takové poškození dokáže představit, tím pádem se tento produkt pojišťovnám snadno prodává. Připojištění skel se však podle statistiky vyplatí v až případě, že toho vážně hodně najezdíte. Nemáte-li extrémní smůlu, je takovou hranicí kulatých 50 000 km ročně. Podle autoservisů se totiž defekt na skle stane průměrně po zhruba 100 000 ujetých kilometrech a tři čtvrtiny všech prasklin nebo jamek umějí servisy s pomocí moderních technologií zacelit. Taková oprava vyjde na 500 až 1 500 korun. „Nehoda, po které je skutečně nutné vyměnit celé sklo, se vám tedy pravděpodobně stane po najetí 400 tisíc kilometrů. To je jako desetkrát objet rovník,” dodává Marek Orawski.