Podle Evropského parlamentu musí stáčení tachometrů řešit EU společně
Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu vydal zprávu, kde upozorňuje na alarmující stav obchodu se stočenými automobily. Vybudování národních registrů stavu tachometrů je podle něho základním kamenem, který je potřeba rozšířit na celou Evropskou unii a hlavně vytvořit tak mezinárodní databázi.Ekonomický zisk z neoprávněných zásahů do tachometrů přesně neurčili, ale může být podle europoslanců značný. Na základě studií odhadují, že v rámci přeshraničního prodeje byl uskutečněn neoprávněný zásah do stavu tachometru u 30 – 50 % vozidel, což v celé Unii představuje celkovou hospodářskou škodu přibližně 5,6 až 9,6 miliardy euro.
„Dlouhodobě upozorňujeme na problém se stáčením aut, která se k nám dovážejí. Přitom se ztrácí historie automobilu a stav tachometru se tak de facto legalizuje. Německý automobilový klub ADAC v minulosti přinesl zajímavou studii, ve které upozornil, že stáčení je značným problémem i v samotném Německu a to i navzdory jeho trestnosti. Stočení počtu najetých kilometrů takto ilegálním způsobem v průměru zvýší hodnotu vozidla o 3000 eur. Škody vůči zákazníkům podle ADACu tak ročně dosahují 6 miliard EUR,“ varuje generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová.
Za příklad fungovaní národní databáze dávají europoslanci Nizozemsko a Belgii. Tady registry provozuje nezisková organizace resp. vládní agentura. K propojení národních databází na evropské úrovni přitom může posloužit už existující infrastruktura jakou je EUCARIS. Europoslanci dále ve zprávě vyzývají Evropskou komisi o úsilí k dosažení už nastoleného cíle. Tím je nejen vytvoření právní, ale i technické a provozní překážky, tak aby se stala manipulace nemožnou nebo náročnou a drahou tak, aby se nevyplatila. Manipulace s tachometrem je zakázaná v 26 státech EU, ze kterých ale jen 6 považuje stáčení za trestný čin, což považuje výbor za zásadní chybu.
zdroj: AAA Auto