Správně zvolené pneumatiky mohou ušetřit hezkých pár korun
Pneumatiky, jejich kvalita a stav jsou jedním z hlavních faktorů ovlivňujících bezpečnost osobní přepravy. Majitelé aut to povětšinou vědí a při výběru nového obutí se často obracejí na štítky s údaji z povinných zkoušek nebo nezávislé organizátory testů. Podle jejich výsledků a samozřejmě i podle ceny výrobku pak vybírají, za které utratí peníze. Jsou však tyto testy dostatečně vypovídající?
Bezpečnost především!
Zdaleka ne každý si tuto otázku položí. Přitom za ní stojí logická úvaha. Když existuje předepsaná minimální hloubka dezénu, pak se přece vlastnosti obutí musí v průběhu času měnit. Testy pneumatik však prochází pouze nové gumy, a zákazníci tak nemohou vědět, jak se ta jejich bude chovat za rok či dva. Mnoho řidičů pak pneumatiky mění dlouho před tím, než hloubka jejich dezénu dosáhne zákonem stanoveného limitu. Jde přece o bezpečnost!
Evropská hospodářská komise Organizace spojených národů na tuto situaci reaguje zřízením pracovní skupiny, která má za úkol vypracovat zkušební postup pro testování brzdných vlastností pneumatik na mokrém povrchu v situaci, kdy dosáhnou zákonem stanoveného limitu opotřebení. A kola se točí dále. Letos v březnu byl přijat návrh na změnu nařízení Evropské komise o obecné bezpečnosti vozidel (anglicky General Safety Regulation, známý pod zkratkou GSR). V platnost vejde ještě letos.
Existují výrobci, kteří zpřísnění stávající legislativy kritizují. Důvěryhodněji však působí ti z druhé strany spektra. Například francouzský Michelin by šel ještě dál. Testování opotřebovaných pneumatik na mokré vozovce kvituje, ale k testům valivého odporu a hlučnosti by nadále používal ty nové. Argumentuje tím, že zatímco chování gumy se ve vlhkých podmínkách s mizejícím vzorkem postupně zhoršuje, s hlučností, valivým odporem a přilnavostí k suchému asfaltu je to přesně obráceně.
Michelin přitom k tomuto stanovisku nic nenutí, neboť i ve stávajících nezávislých testech jeho cenově dostupnější modely, například Michelin Alpin 5, obvykle okupovaly čelní příčky. Naopak. Pokud by výrobci šlo pouze o zisk, nechá řidiče nadále obutí předčasně měnit. Majitelé aut, kteří budou na základě testů vědět, že se na své pneumatiky mohou spolehnout i na hraně jejich životnosti, mohou významně prodloužit interval mezi nákupy nových gum, a tím značně ušetřit.
Michelin považuje test pneumatik, které dosáhly zákonem stanovené míry opotřebení za vhodný zejména proto, že test brzdných vlastností se používá k nastavení bezpečnostní limitní hodnoty, kterou předpisy vyžadují pro nové pneumatiky. Názor Francouzů podporují i odborníci a specialisté z řad prodejců a spotřebitelských organizací. Ti kvitují, že odráží reálné jízdní podmínky.
Jak to chodí dnes?
Pomiňme nezávislé testy a zaměřme se na to, jak dnes probíhá schvalování pneumatik pro silniční provoz. Při výše zmiňovaných zkouškách na mokrém povrchu dochází k brzdění z rychlosti 80 km/h na rychlost 20 km/h, a to na standardním silničním povrchu s vrstvou vody o hloubce 1 mm. Zdá se to možná málo, ale je třeba si uvědomit, že to odpovídá evropské realitě. Například v Německu se 99% všech jízd odehraje na suché nebo vlhké či mokré vozovce, kde je sloupec vody menší než 1 mm. V rámci tohoto testu je přesně specifikován koeficient tření povrchu a okolní teplota.