Plzeň jde v elektromobilitě příkladem
Elektromobily, jak je známe dnes, mají spoustu nedostatků. Vyšší pořizovací cenu doplňuje kratší dojezd, přece jen menší nabídka na trhu a při pohledu na lednovou krajinu za okny vytane na mysli i třeba oproti konvenčním vozům horší topení. Způsobů, jak erár přistoupí k prosazování čistší formy opravy je řada. Leccos lze podpořit dotací, leccos plošně či lokálně zakázat nebo zdanit. Nejlepší je však jít příkladem, například jako v Plzni.
Čtvrté největší české město už dlouho patří k těm, které jsou na tom v oblasti čisté dopravy velmi dobře. Dvě třetiny dopravního výkonu zde zajišťují tramvaje a podstatná část připadá i trolejbusy. Hromadná doprava se tak z velké části obejde bez lokálních emisí. Autobusové linky hned tak zcela nahradit nepůjde, jinak je tomu však s dalšími podpůrnými dopravními prostředky. Počínaje rokem 2019 rozšiřují Plzeňské městské dopravní podniky svou flotilu o první čtyři elektromobily i v obslužných provozech.
Specialisté střediska Doprava v klidu, kteří zajišťují rozvoz tzv. botiček instalovaných na vozidla parkující v rozporu s dopravními předpisy, budou nyní využívat dvě užitková vozidla Nissan E-NV200. Osobní Nissan Leaf bude využíván dispečery a poslední ze čtyř vozidel bude sloužit pro potřeby zajišťování údržby a oprav veřejného osvětlení. “Budou tak nahrazena vozidla se spalovacím motorem, která nejsou příliš vhodná pro krátké jízdy po městě. Naše společnost se tímto pilotním projektem rozhodla řešit takový provoz právě elektromobily,” píše se na webu.
Postupnou náhradou určitého počtu vozidel s konvenčním motorem chtějí dopravní podniky i v budoucnu využívat ekologicky šetrná vozidla, která neznečišťují ovzduší, nezatěžují obyvatele hlukem a snižují spotřebu přírodních zdrojů.
zdroj: Český pohled