Pět důvodů, proč chtít sedan

Posledních 30 let našincům sedany příliš nevoní. Těžko říct, jak velkou vinu na tom nesou vzpomínky na dobu normalizace, kdy tato karosářská varianta v podobě Škody 100/110 nebo 105/120 a všemožných moskvičů a žigulíků patřila na našich silnicích k nejčastějším. Po revoluci automobilový trh nabobtnal, životní úroveň postupně vzrostla a naplno se tak mohly i při výběru vozu projevit preference každého z nás. Zamilovali jsme si kombíky, později i SUV. Sedany však postupně opouštějí náš a nakonec i evropský trh. Přitom existují důvody, proč právě sedan chtít.

Je praktický

S dodávkami, MPV ani kombíky se sedan v přístupu do kufru rovnat nemůže. Lednička nebo kočárek se jeho úzkým víkem protáhne jen stěží. Když už ale překonáte tuto bariéru, prostoru pro různé harampádí v kufru naleznete habaděj. Často je litráž dokonce větší než u obdobně velkého kombíku. Výrobce však musí projevit své schopnosti. Ne každý zavazadelník v sedanu je dobře tvarován a často jeho využití komplikují nepraktické vzpěry víka. To ale není chyba sedanu. 15 let stará Mazda 6 měla panty, jejichž konstrukce kufr neomezovala a i přístup do něj byl více než solidní.

Kde může sedan bodovat, to je prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Řada modelů má oproti hatchbackům prodloužený rozvor. Jen je třeba zkontrolovat, zda se designéři příliš nerozvášnili s moderní klesající linií střechy. To by dlouhány vzadu moc nepotěšilo.

Škoda 1000 MB na dobovém snímku, foto: Škoda auto

Škoda 1000 MB na dobovém snímku, foto: Škoda auto

Je aerodynamický

Ne, nejde o rychlostní rekordy. Spíše naopak. Faktem je, že postupně klesající záď sedanů je aerodynamicky přívětivější, než příkré ukončení vozů typu hatchback, kombi nebo SUV. Důkaz máme všichni na očích. Podívejte se zezadu na různé vozy v zimě. Čím méně turbulencí tu vzduch při jízdě dělá, tím méně se tato část špiní. Ve vyšších rychlostech se tento rozdíl může projevit ve spotřebě, a to už člověk pozná.

Může mít vynikající jízdní vlastnosti

Pokud si občas rádi užijete nějakou tu zatáčku, a pevnost skeletu vozu je pro vás tedy důležitá, zaměřte se na sedany. Tato karosářská varianta dává konstruktérům do ruky trumfy v podobě možností výztuh v místech za zadními sedadly. Tenhle rozdíl pozná každý, kdo zkusí pár zákrut prosvištět ve stejném kombi a sedanu. Druhou věcí je možnost lepšího vyvážení celého vozu. pokud se konstruktéři vážně snaží auto vyladit po jízdní stránce, mohou.

Toyota Corolla sedan (2019), foto: Toyota

Toyota Corolla sedan (2019), foto: Toyota

Je bezpečný

Vybíráte nové auto podle míry bezpečnosti? Sledujete nárazové testy? Děláte dobře. Jednu důležitou informaci vám však neřeknou. Jak je na tom konkrétní auto se schopností poradit si s nárazem zezadu obvykle crashtesty nezjišťují. Přitom právě k této situaci přijdete jako slepý k houslím a nejste na ni tedy připraveni. Už zmiňovaná možnost zpevnění zadní části karoserie alespoň teoreticky zlepšuje vyhlídky posádky vozu při nárazu zezadu.

Je elegantní

Ano, vzhled vozu je čistě subjektivní věcí. Co však popřít nelze, to je fakt, že symbolem elegantnosti vždy byly limuzíny. Ty bývají de facto také sedany. Podprahově tak skoro každý sedan působí elegantněji, než jiné karosářské varianty téhož modelu. Z nich samozřejmě může čišet charisma jiného druhu. Ti z vás, kteří někdy viděli Renault Thalia nebo Fabii sedan mohou namítat, že výše uvedené neplatí vždy. U malých aut tomu skutečně bývá jinak. Od kompaktů výš ale popsaná situace platí.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.