Obchodní zázrak jménem Kia
Vzpomínáte si na dvacet let staré vozy s nápisem Kia ve znaku? Že ne? Ono se není moc co divit. Byla to doba, která dala korejským vozům punc něčeho levného a nekvalitního, punc, kterého se již mnoho let snaží jak Kia, tak Hyundai zbavit, protože už dávno patří přinejhorším do běžných mantinelů stanovených evropskými značkami. Kvalitou i výbavou. Zatímco dnes dvacetileté MPV Kia Carnival prakticky od svého uvedení na trh uzavíralo žebříček spolehlivosti, dnes je tomu v mnoha případech zcela obráceně, což nakonec dokládá i sebevědomá sedmiletá záruka.
Přesto ne všechny modely u nás zažívají prodejní úspěch. Pojďme si projít ty možná nejvýznamnější:
Kia Sportage
Kompaktní SUV se dnes prodává ve své čtvrté generaci. Zatímco ta první byla ještě napůl offroadem a druhá zase vzhledem nemohla konkurovat sesterskému Tucsonu, třetí vydání bylo maximální trefou do černého. Pohledný design postavený do podobných liniích jako například Range Rover a solidní technika vycházející z modelu Ceed z ní udělaly velmi oblíbený vůz. Současná čtvrtá Kia Sportage tak revoluční není. Daří se jí ale odstranit nedostatky svého předchůdce. Narostl prostor pro cestující a zejména pro zavazadla, podvozek je pohodlnější a výbava bohatší. Jenom každému nemusí vyhovovat ten nový design.

Kia Sportage, foto: Kia
Kia Ceed
Naopak kompaktní hatchback nebo kombi z dílen korejské automobilky designem boduje. Vzhledem k pokročilému věku tohoto modelu je už trochu okoukaný, ale Kia Ceed je stále jedním z nejpohlednějších vozů C segmentu. Její interiér sice nezapře své roky a řízení poněkud pokulhává za očekáváním sportovního svezení nabytým pohledem na ostré hrany karoserie, ale komfort svezení stále patří k tomu lepšímu, co tato třída nabízí. A výbava je na tom stejně. Takový vyhřívaný volant je majstrštykem mezi komfortními prvky napříč portfoliem značky.

Kia Cee´d, foto: Kia
Kia Stonic
Novinkou mezi modely je malé SUV či spíše crossover Kia Stonic. Před jeho příchodem trochu panovaly obavy o jen o málo větší model Soul. Ten je ale postaven na základech většího Ceedu a svojí logiku v portfoliu má i vedle Stonicu. Nejmenší pseudoterénní model značky nabízí široké možnosti individualizace a už díky výraznému a hravému designu působí jako stylovka. Zatímco jiní výrobci malými crossovery nahrazují podobně velká kombi či MPV, Stonic se svými 332 litry zavazadlového prostoru ideálním stěhovákem nikdy nebude. Díky nízkému těžišti a solidně nastavenému podvozku však patří mezi nejlépe jezdící vozy tohoto segmentu.

Kia Stonic, foto: Kia
Kia Rio
Základem malého Stonicu je Kia Rio. Konkurent Fabie má řadu společných prvků s Hyundaiem i20 a i základní linie karoserie jsou podobné. O to víc překvapí, jak dynamicky působící vůz z něj designéři dokázali vytvořit. Oproti nijaké i20 vypadá Rio velmi sportovně. To dobré ze staršího brášky si ale ponechává, a tím je vynikající prostor vpředu i vzadu a nakonec i v kufru. Solidní pocit za volantem umocňuje nízký posez i designově povedená palubní deska. Na větších kolech tužší podvozek není uskákaný, je však slabě odhlučněn a pihou na kráse je i čtyřstupňová automatická převodovka dostupná výhradně se střední zážehovou motorizací o objemu 1,4 litru.

Kia Rio, foto: Kia
Kia Optima
Takovým malým otazníkem v portfoliu značky je model střední třídy – Kia Optima. Korejská automobilka se snaží i v Evropě protlačit do vyšších segmentů, což nakonec dokládá i její ještě větší počin – model Stinger. Optima však bojuje o třídu níže. Passatů a Mondeí na silnicích potkáváme všichni nepoměrně více a otázkou je proč. Ford nabízí ve střední třídě přece jen o něco lepší jizdní vlastnosti, Volkswagen prestiž a o Škodě darmo mluvit. Optima však i zde bojuje podobnými zbraněmi jako ostatní modely značky. Nic nedělá vysloveně špatně a nabízí vynikající poměr cena:výbava. Pro Korejce bohužel, střední třída je u nás doménou fleetů a tam se bojuje jinými zbraněmi. Taková sedmiletá záruka je tu tak střelou do vzduchu.