Nula hvězd pro Fiat Panda
Ne, rozmlácený Fiat Panda není to, co bychom chtěli vidět na úvodním snímku. Ani ne tak proto, že se občas v podobném prskoletu proháníme krajinou, ale prostě proto, že si to nezaslouží. Většina testů konsorcia EuroNCAP tak nějak prošumí. Tři až pět hvězd…jasnačka. Pak se zakuckáte: “nula hvězd, co je to za šrot?” A on to šrot není. Malý Ital si vytáhnul černého Petra a slíznul to za všechna menší auta starší konstrukce.
Upřímně řečeno, oni si o to u Fiatu koledovali. Celá jejich produkce, snad vyjma kompaktního Tipa, je už staršího data uvedení na trh a o mnoho lépe by si zřejmě nevedlo ani nedávno oplakané Punto. Přesto je to právě Panda, jejíž cena coby ojetiny teď významně klesla.
Přitom stejné auto bylo testováno už v letech 2011 a 2015 a takový propadák to tedy nebyl. Poprvé z toho vyšly solidní 4 hvězdy, podruhé dostala verze Cross stále slušnou trojku. Tak co se tak moc změnilo?
Nebojte se, Italové nejspíše nezačali používat šizenou ocel ani šetřit na tkanině bezpečnostních pásů. Nárazové testy sice zdánlivě vypadají stejně, metodika hodnocení se však mění. Letitý Fiat Panda ochrání stále stejně, jenom dnes už to jaksi nestačí. I když k autonomním vozům máme stále daleko, na poli bezpečnostních prvků hrají asistenti významnou roli. A ty v Pandě nejsou…tedy skoro nejsou. Sedmiprocentní hodnocení za ně tomuhle prckovi moc nepřidá. I když ono ani 45% za ochranu dospělých pasažérů, 16% za ochranu dětí a 47% za ochranu chodců není žádná hitparáda.
Co by si z toho měl odnést nemajitel automobilu Fiat Panda. Především to, že není pět hvězd jako pět hvězd. Desetiletá ojetina se špičkovým hodnocením by dnes asi stejně neobstála. Pokud tedy při koupi staršího vozu řešíte i jeho bezpečnost, vezměte to v potaz…