Nová Toyota Prius
Na zářijovém frankfurtském autosalonu představila Toyota čtvrtou generaci svého dnes už klasického hybridního liftbacku střední třídy – modelu Prius. Nové informace k této modle zeleně smýšlejících lidí přichází i měsíc poté.Po nevýrazné první, zajímavější druhé a svérázné třetí generaci Toyoty Prius přichází japonská automobilka s generací čtvrtou. Už z prvních obrázků bylo patrné, že nezapře příbuznost s modelem Mirai, tedy s autem na vodíkový pohon. I když proti kosmickému Mirai je nový Prius usedlost sama. K mání by měl být příští rok.
Toyota si od nové generace slibuje snížení emisí oxidu uhličitého o 18%. Průměrná spotřeba by se tak měla stlačit někam ke třem litrům na sto kilometrů. Do jaké míry se půjde tomuto číslu alespoň přiblížit však ukáže až čas.
Předchozí Priusy měly obecně jedno velké mínus. Slabé jízdní vlastnosti. Vyšší stavba vozu, všeobecně environmentálně-robotické nastavení celého auta a ne zrovna (logicky) silný motor neslibovaly kdovíjaké řidičské zážitky. I když i na tomto neduhu Toyota napříč generacemi pracuje, řidič stále musí myslet na to, že jede v “zeleném” autě. Že může být lépe ukázala například Honda Insight. A podle automobilky lépe bude. Motoricky vychází ze svého předchůdce (i když Toyota tvrdí, že celý hybridní systém je nový). O pohon se stále bude starat spalovací agregát 1.8 VVT-i o maximálním výkonu 72 kW s elektromotorem, jehož výkon mezigeneračně klesá z 60 na 53 kW. O lepší jízdní vlastnosti by se měla starat platforma TNGA (Toyota New Global Architecture). Díky ní by měl mít Prius nižší těžiště. Objevují se dokonce zprávy o příplatkovém pohonu všech kol.
Zlepšení by podle výrobce mělo být znát i v interiéru. Nová platforma by měla nabízet lepší pozici za volantem a menší baterie. V kombinaci s prostorově méně náročnou zadní nápravou by měly přinést pozitiva do zavazadelníku.
Toyota prezentuje mezigenerační zlepšení i v oblasti bezpečnosti. Nový Prius má být vybaven adaptivním tempomatem řízeným radarem a funkcí detekce chodců v rámci balíčku předcházení nehodám. Pokud už ke kolizi dojde, má být, opět díky nové platformě, Prius odolnější.
Na to, jestli se ale doopravdy Toyotě podařilo přiblížit Prius k běžným spalovákům si budeme muset počkat do prvních testů.